God jul.

 


Det er juleaften og her på Kreta er det varmt, 18 grader og nokså vindstille. Byen er full av folk som handler og barn og unge som synger de tradisjonelle julesangene som synges i gatene juleaftens morgen, nyttårsaften og 5. januar. De kalles kalanda og de som hører på, i hjemmene der de ringer på, eller i butikkene, gir litt småpenger. Etter noen timer har de nok til gaver, eller noe de har ønsket seg selv. I Hellas er jo tradisjonen egentlig å gi gaver til nyttår, derfor også nyttårsaften. På min runde i byen, hørte jeg mange i de butikkene jeg var inne i. Her er noen unge gutter som kom til bokhandelen jeg var i:
Det noen unge jenter og banket på døren min for å synge. Det er en veldig koselig skikk synes jeg. Lille juleaften og juleaften er dager hvor byen er full av folk som kjøper gaver, sitter ut og drikker kaffe eller spiser ute. Det er grilling i gatene og musikk på alle gatehjørner. 



ansiktsmaling,

underholdning på fortauet,

brev til julenissen,

 Om kveldene er det veldig mye folk ute, særlig når det er så fint og varmt vær som i år.














Første juledag der i mot, er det stille, da spiser de aller fleste julemiddag med familie eller venner. Du kan lese mer om gresk julefeiring her:https://audoymyr.blogspot.com/2013/12/jule-og-nyttarsfeiring-i-hellas.html 

https://audoymyr.blogspot.com/2020/12/37-ar-med-juleminner.html

Vi har riktig nok ikke en åpen Agora i år, men ellers er det det samme hvert år. 

Heldigvis er jeg bedre Vi gikk også ut og spiste på Tamam i dag med Katerina og vi spiste geit, kyllingrull med svisker, kastanjer og aprikos og fylte kålblader. Nydelig mat og fin stemning.


Jeg skal som vanlig på messe i den katolske kirken klokken 22. Det synes jeg gir en fin avslutning på juleaften og jeg går omtrent hvert år.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Til minne om Bjørn.

Nyheter

Hjemme igjen.

Aprilsøndag i havna

Påsken 2024

På tur med Edith og Arne

Lafonisios dromos

Imbros ravinen

Spilia

Det greske alfabetet.