Elefterna- Margarites

Jeg var med på tur med fjellklubben igjen i går. Vi kjørte til vakre Elefterna Ελέυθερνα  sør for Rethimno Ρέθυμνο og der besøkte vi først det arkeologiske museet. Vi kom i to busser ,110 personer og hadde med en guide til hver buss. Inne på museet gikk vi i to puljer. Vi fikk en flott omvisning av dette spennende museet. Elfterna var bosatt fra ca. 900 f.kr- ca. 700 e.kr. Funnene derfra er av spesiell interesse og selv om det er et lite museum, er det mange fine ting å se og oversiktlig. Vi var veldig mange og det var vanskelig å ta bilder, men her er noen :

guiden vår,

Etterpå ble vi kjørt til gamle Elefterna landsby hvor turen startet. Vår guide Sevastianna guidet oss gjennom utgravningene av oldtidsbyen. Den ble bygget nede i en dal, ikke så langt fra sjøen og fjellene. Stedet ligger rett nedenfor Psiloritis Ψηλορείτης. Jeg legger ved innleggene fra siste tur jeg var med på der i 2016: https://audoymyr.blogspot.com/2016/12/elefterna.html

Så gikk vi gjennom dalen forbi de gravplasser og graver, vi var ved vannreservoaret til romerne og en gammel romersk bro, før vi krabbet oss ut av dalen og opp i høyden på vei mot Margarites Μαργαρίτες.

Vi gikk jo samme tur i 2016, men en litt annen vei ut av dalen. Det var steder hvor det var ganske glatt siden det hadde regnet en del de siste dagene, men vi kom oss både opp og ned uten uhell. En stund truet mørke skyer over oss og det falt ti regndråper, men det ble med det. Turen var i fruktbart, grønt landskap og vi gikk forbi et eldgammelt oliventre, ca. 2000 år gammelt og veldig bred stamme.

Med på turen var det flere barn og de gikk glade rundt. To av guttene hadde walkie- talkieer og gikk og ropte til hverandre. Det virket som de koste seg. Noen utlendinger var det også og en av dem viste seg å være en norsk ung mann. Han er i Hania på ferie og har var med på tur med fjellklubben forrige søndag også. En svært positiv og hyggelig mann.

Det blomstret og vi så en fin orkide som vokser her på øya, anemoner, hele enger fulle, iriser og alpefiol. Dette er jo vinterblomster, vårblomstringen er ikke kommet ennå.

en hel eng full av blå anemoner,

iris,

alpefiol

lokal orkide,

Margarites er en fin landsby, kjent for sin keramikk, velholdt og gammel. Den har mange kirker, keramikkbutikker og flere tavernaer. Tavernaene og noen av butikkene var åpne. Folk fra Rethimno drar dit på søndager. Jeg gikk en runde i landsbyen og fotograferte litt: