Augustdager

Før jeg reiste til Norge for en uke, hadde jeg besøk av min elev gjennom mange år, Jota fra Aten. Jeg har undervist henne siden hun kom til Norge for mange år siden. Nå hadde hun endelig fått til en Kretatur med sin norske kjæreste Oskar. fra Alta. De kom med direktefly fra Tromsø og hadde funnet et hotell i Kalamaki.  De skulle komme noen dager før jeg dro, så vi rakk å treffes. Jota hadde aldri vært på Kreta før, og var svært entusiastisk. Vi møttes i byen på lørdag og jeg tok dem med på det lokale spisestedet i Splantzia, Fix. Det ligger der hvor Boubos lå, de har flyttet litt ut av torget. For dem som pleide å være med å spise der etter byvandringene de siste årene. De har enkle gode småretter, meze. Tradisjonell mat til bra priser i koselige omgivelser.

Etterpå gikk vi hjem til meg en liten tur også en tur i havna.

Det var lørdagskveld med mye folk ute, både turister og lokale. Mange greske turister, siden dette var før den 15. august hvor grekerne har sin fellesferie.

Vi satte oss øverst i havna på Al Canea, ved siden av Marinemuseet. Her er det roligere og med fin utsikt over havna.

Søndag dro vi ut til Maleme, og satte oss på Amaryllides, en fin liten taverna der strandpromenaden i Maleme slutter og Pirgos Psilonerou begynner. Vi spiste god mat og nøt vinden fra sjøen. Det blåste nordavind og var for store bølger til å svømme. Jorgos kom også.

Etter å ha vært innom Uglehuset, kjørte vi bort til Kolimbari hvor tuslet en tur rundt i havna.

Det var en fin augustkveld og de lokale hadde samlet seg i havna. Det var fullt av barn i alle aldre, som syklet, spilte ball eller bare koste seg. Foreldre og besteforeldre og masse folk overalt. Stedet har jo noen store hotell der, men de fleste av gjestene holder seg nok inne på området. Denne småbyen har en liten strandpromenade med tavernaer og kafeer. Det var første gang jeg var der ved kveldstid, så mye jeg kan huske og det var veldig koselig stemning.

Dagen etter dro jeg jo til Norge med et tidlig fly, derfor kommer ikke disse bildene og historien før nå!!

Jota og Oskar koste seg masse på Kreta og fulgte rådene våre om hvor de burde dra og hvor de burde spise. De bor i Nord Norge og var ekstra glade for en Kretatur. Fortsatt god helg til alle.