Dagstur til Loutro

I går var Tonia og jeg så heldige at vi fikk være med Tone en tur til Loutro. Tone kommer til Kreta hele året og har feriert her i årevis, men aldri vært på Loutro. Hun lurte på om jeg ville være med henne på en dagstur, klart det! Vi fikk med Tonia også, hun ønsker seg alltid en tur dit.

Vi kjørte tidlig fra byen og rakk 10.30 ferjen og var framme klokka 11. Det var lite folk på ferjen til å være juli.

Vi var på stranda, på kafe og taverna og spiste og koste oss hele dagen.

Det var forholdsvis stille, men en del dagsturister som oss. I går var det varmt, men på Loutro er avstandene korte og sjøen deilig forfriskende. Vi badet hele tiden, det er bare så deilig å bade i det turkise, krystallklare vannet. Vi liker også å bade fra klippene bortenfor brygga.

Hvis du drømmer om en tur dit, kan du enten leie bil og kjøre over fjellet til Sfakia og byen Hora Sfakion hvor båtene går fra, eller ta bussen fra busstasjonen i Hania eller Rethimno. Det tar litt under 2 timer med buss og omtrent 1 1/2 med bil fra Hania. Det går båter hele dagen, både det lokale ferjeselskapet Anendyk og noen mindre aktører kjører fram og tilbake hele dagen. Turen bort tar rundt 20 minutter og er en fin tur.

På Loutro er det solsenger til leie og plass nok på kafeene og tavernene til å sitte og slappe av. En dagstur anbefales, så får man kanskje lyst til å overnatte neste gang?

Jeg tok noen bilder til bloggen, her er de:

trillebårer til henting av varer fra båten, alt i blått på Loutro,

en kjøkkenhage midt i landsbyen,

Vi tok 18-ferjen tilbake og var i byen 20.30. Tone elsket stedet og vil overnatte der i framtida.