Stavros-Katholiko-Gouvernetou

I går hadde jeg den glede å gå tur med seks nordmenn oppe på Akrotiri Ακρωτήρι. May, som jeg har kjent i mange år og som elsker å gå på turer på Kreta, spurte om jeg ville være med. Ingen dum ide og bra for meg å komme meg ut og vekk fra et hundetomt hus i Splantzia Σπλάντζια. Michelle jobber for harde livet med masteroppgaven og leser til eksamen, så jeg kan likså godt stikke av litt.

her starter ruten,

Vi tok bussen til Stavros og så la vi ut på turen fra Stavros Σταυρός til Katholiko Καθολικό. Nå er denne turen også innlemmet i de nye turene som kalles Chania Trails, og er forholdsvis godt merket hele veien. Med på turen var de tre parene May og Terje, Sture og Heidi, Tormod og Trine. May er turleder på Vennevandringer og de to andre parene ble venner i løpet av en ukes tur med May. Terje kjente ingen av dem. Nå har de feriert sammen en ukes tid uten at det var planlagt, nede på sørkysten. De har gått hver dag, men de ville ha en siste tur og jeg var så heldig å få være med dem!!! Dette liker jeg, folk som møtes på ferie og skaper nye vennskap. Tormod og Sture var til og med blitt brødre!!! Morsomt.

Stavros stranda

før start,

Vel, vi gikk altså ut fra stranda og fulgte merket sti. Her er noen bilder fra første del av turen:

farvel til Stavros,

rød og hvit merking hele veien,

Vi møtte noen store grupper underveis, vi lot dem gå forbi oss på den smale stien.

Siste del av turen går igjennom en ravine og det er lurt med godt fottøy og gjerne staver, krevende terreng.

Vi kom oss fram til det nedlagte eldgamle klosteret som ble anlagt og forlatt i middelalderen etter et par timer og ca. 5.5 km.

Vi ble enige om å gå ned til sjøen, jeg mener det er et "must". Jeg foretrekker alltid å gå helt ned til sjøen og ta et bad der. May, som hadde godt denne turen flere ganger, hadde aldri vært helt nede ved sjøen. Vi damene fikk oss et herlig bad i det krystallklare vannet. Vi badet ved det gamle "båthuset", laget i stein.

meg etter badet,

de fire badeenglene i det turkise vannet,

klare for oppoverturen,

Så var det å gå tilbake samme veien opp til klosterruinene. Her er noen bilder derfra:

hulekirken,

ikon av de 100 eremitt munkene,

May i kirkedøra,

Historien sier at 100 munker kom fra Egypt i båter og slo seg ned der en gang i Middelalderen. De bodde i huler og levde veldig enkelt. Mange av dem spredde seg utover øya, mens lederen deres Ioannis Eremitten  Ιωάννης ο Ερημίτης ,ble igjen med flere andre. Senere bygget nye munker et kloster der. Dette ble forlatt siden de hadde store problemer med pirater. De bygget klosteret Gouvernetou Γουβερνέτου som drives av munker den dag i dag.

Vi hadde egentlig tenkt å gå fram og tilbake til Stavros, men så bestemte vi oss for å ta trappene og veien helt opp til Gouvernetou i stedet.

ganske mange trapper oppover,

Vi var innom "Bjørnehulen" Η σπιλιά της Αρκούδας på vei opp, den har vært et hellig sted siden den antikke tiden, da man tilba andre guder. I kristen tid er den blitt brukt som kirke.

denne naturlagde "bjørnen" har blitt tilbedt for lenge, lenge siden,

Det hadde skyet over i løpet av dagen og var ganske grått da vi kom opp.

vi søker etter dekning på telefonene,

Etter litt problemer med dårlig mobildekning, fikk vi ringt etter to taxier som kjørte oss til landsbyen Horafakia Χωραφάκια og tavernaen Irini Ειρήνη. Her nøt vi et bedre måltid med lokale småretter og kaldt lokalt øl. Stedet anbefales.

Jorgos kom og hentet men kunne i ta alle med. Mannfolka tok taxi til byen, mens Jorgos fikk alle damene med!!!

Jorgos og turguttene i prat utenfor tavernaen,

Deilig tur, med hyggelige folk fra Nord-Norge og Vest-Agder!!!! Disse turene har jeg skrevet om før her i bloggen. Mange kjører til klosteret, går ned til det nedlagte og opp igjen. Det var mange ute der i går også. Litt anstrengende å gå oppover trappene i begynnelsen, men en flott og unik opplevelse! Klosteret tar 2.50 pr. person for å komme inn på området i sesongen, selv om selve klosteret er stengt!!! Hele turen vår ble på omtrent 10.5 km.