Fra Sitia til Oslo 1984

 

Aud og Stine på toget, Helen vinker farvel i Zug. 

Jeg har skrevet om reisen til Kreta, helt fram til Sitia. Nå tenkte jeg at det passer å fortelle om reisen hjem året etter. Den første sommeren tok vi fly fra Hellas og hjem. 
Men først. Mens vi bodde hos Viktoria, ble vi kjent med mange hyggelige ungdommer som reiste rundt i Europa. Blant dem var Helen og Lotte de viktigste, de kom og dro og kom tilbake til Sitia, akkurat som vi. Helen var yngre enn meg og hun kom til pensjonatet høsten 83 og vi ble gode venner. Jeg har skrevet om henne i et innlegg:

https://audoymyr.blogspot.com/2014/12/sitia-tidlig-80-tall-helen-og-lotte.html

Vi ble enige om at Stine og jeg skulle besøke henne i Sveits på vei hjem til Norge sommeren 84. Vi hadde også truffet to nederlandske jenter hos Viktoria, Aris og Elsi den våren og de ville at vi skulle komme innom hos dem  i Eindhoven. På samme tid bodde greske Thanassis fra Aten på pensjonatet. Her er noen bilder fra Viktorias og fra en tur vi hadde til Agios Nikolaos og Elunda.

audoymyr.blogspot.com/2014/12/sitia-1983-bob-og-thanassis.html

Aris, Stine, Aud og Thanassis hos Viktoria,

med Elsi og Thanassis i Elunda,

Agios Nikolaos våren 84,



















Så jeg planla hjemreisen, fly fra Aten til Zurich, så tog til Eindhoven og tog og båt videre til Norge. Fremdeles med Berganssekken, men Briovognen hadde vi byttet bort i Kenya. Vi var der i februar 84. 

Først buss til Iraklio, så tok vi båten over til Pireus og buss til Aten.

Stine på ferjen til Pireus,

Vi overnattet i Plaka og så besøkte vi Thanassis. Han bodde litt utenfor byen, nær flyplassen hjemme hos moren og faren. de var så hyggelige og vi hadde en fin søndag hos dem. De kjørte oss til flyplassen og så dro vi til Sveits. Stine som elsket tog og båt, var ekstatisk over å skulle fly. Jeg hadde vært i Sveits før, med KFUK speiderne fra Røa og med mor da vi var på Interrail. 

Vi toget ut av Zurich og Helen ventet på oss på togstasjonen i Zug. Jeg husker at hun leide i et stort brunt trebygg, at vi besøkte foreldrene hennes og dro på rockekonsert. 

Stine og Helens nevø,

Zug,

hos foreldrene hennes



















Så tok vi toget videre til Nederland og ble møtt av vennene våre i Eindhoven. Jeg husker at vi bodde hos foreldrene til Aris og at vi hadde det veldig koselig. De to venninnene tok oss med til en eventyrpark for barn som het Efterling. Det var veldig spennende for Stine som nettopp hadde fylt fire år. Etter det tok vi tog videre til Amsterdam og ble der en natt. 

Da vi skulle ta toget videre mot Danmark og skulle kjøpe billetter spurte billettselgeren meg hvor gammel Stine var, hun har nettopp fylt fire år sa jeg. Vi sier at hun ikke har fylt fire, sa han, så sparer du de pengene. Han var en ung mann, jeg takket ham. Så, sa han til Stine på engelsk:( hun hadde lært seg engelsk i Sitia) Hvis noen spør deg hvor gammel er du, så er du tre, ok? Men jeg er jo fire, protesterte hun. Hun var jo kjempestolt over å være fire år!!! Vel, vel, ingen spurte!! Vi tok Danskeferjen fra København til Oslo og ble hentet i havna av mor og far! Det ble siste gang vi toget gjennom Europa, senere fløy vi opp og ned. 

Stine ble veldig glad i å fly ,

Vennskapet med Helen holder enda, og vi besøkte henne flere ganger i Sveits. Jeg var gudmor da eldste datteren ble døpt, og vi var med på bryllupet hennes med Jorgos noen år senere. I dag møtes vi hvert år på Kreta, men jeg drømmer om å besøke henne igjen snart. Hun var her i sommer og da møttes vi også på Loutro.  Gamle venner er viktige å ha i livet. De to nederlandske vennene mistet jeg kontakten med. 

Daniel og Helen på Loutro i sommer.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.