Loutro

Vakre Loutro med klart vann og mye fjell,
En tur til Loutro er balsam for sjelen for meg. Jeg har reist dit i 23 år nå, og mange ganger kommer jeg flere ganger i året. Jeg drar dit alene, med familien ,venner og med fjellklubben på diverse dagsturer som ender opp,eller er underveis i turen. Denne gangen reiste jeg sammen med min gode venninne Sidsel og hennes venn Kajsa. De hadde ikke vært på Loutro før,og var kjempefornøyd. Jeg blir i bedre humør,og kjenner freden senke seg,bare jeg går av båten,eller når fram til fots som jeg ofte gjør.
båten kommer fra Sfakia,
Loutro er ikke noen øy,men et lite veiløst sted på sørkysten av Kreta. Det tar 1 1/2 time med bussen til nærmeste landsby med veiforbindelse ,Hora Sfakion ( byen i Sfakia), bare kalt Sfakia på folkemunne. Hit kommer vi som vil ha vakker natur,krystallklart vann, fred,ekstra god mat og drikke og ypperlig turterreng.
noen kommer i egen båt,

en gjeng turgåere,


så vakkert,
deilig å bade herifra,
Loutro i seg selv er en perle.her kan man også fint bade rett fra klippene rett bortenfor brygga.
klippene sett fra båten,,














første ønske,gresk salat og en kald Mythos!!


Loutro by nigth,

Vi tok også badebåten til den vakre Marmara stranda. Her møtte vi en gjeng med nordmenn som var med Ninnette Sjåfjell på vandretur ferie.
badebåter går hver dag klokka 11,
Ninette har sitt eget lille reiseselskap som heter Rundtomkring, og som blant annet ofte har turer til Kreta. http://www.rundtomkring.no/fotturer.htm. Da foretrekker de sørkysten av Hania fylke, og har utgangspunkt i nettopp Loutro. De går på dagsturer,padler osv.

Vi møtte dem altså på Marmara stranda, de hadde kommet hit til fots og stemningen var høy ved bordet til lunsj.
Rundtomkring gjengen med Ninette ved enden av bordet,

vi ankommer stranda,
Vi spiste alle påstedets eneste taverna Dialiskari ,som eies og drives av Hristostomos fra Hania. han er kjent for sin gode mat,gode service og flott beliggenhet av tavernaen høyt oppe over stranda.
god mat, service og flott utsikt,
du ser tavernaen over stranda,
Hit kommer vandrere fra Agia Roumeli innom på vei videre til Loutro,Sfakia,vandrere fra Loutro, fra den vakre Araderna ravinen som kommer ut nettopp her på denne stranda.
typisk fot turist som stopper for et bad,

de flotte grottene,

stranda sett ovenfra,

marmorfjell,
Det var mange som var ute og gikk, mange nordmenn,franskmenn og noen tyskere. Det føles så utrolig deilig å bade her enten man kommer ned ravinen, eller svett og sliten fra E4 stien.
Jeg gikk tilbake mens de andre i mitt følge,foretrakk båten hjem. jeg elsker å gå langs denne kysten!!Bader selvfølgelig underveis.
hyggelig selskap underveis,

kunstverk,varde i vannkanten,

her går veien til Loutro,

vakker kyst,
fin turvei rundt odden med kirkegård,venetiansk tårn og festning på høyden,



















Vi fikk oss også en tur rundt odden med kirken og kirkegården.
kirkegården ligger litt utenfor,

på vei gjennom byen.

Nå er jeg hjemme igjen, men bærer fremdeles med meg roen og alle inntrykkene fra dette stedet.
pensjonatet Pantelitsa ,øverst til venstre,

fra tavernaen Stratis,

vi spiser på Stratis,


på vei til pensjonatet,

vakkert sted,

fra balongen,

utsikten,
Jeg bor alltid hos Pandelitsa. For meg er det det beste pensjonatet,(har prøvd mange) og jeg er fast kunde.Fantastisk utsikt, rent, stille og billig, alt jeg trenger!! Vi fikk oss en prat som vanlig. Pandelitsa, mannen og sønnen driver pensjonat,taverna, kiosk,har stoler på stranda og geiter og høns.
Pandelitsa og sønnen Sifis,
De er fastboende og drømmer ikke om å flytte fra stedet. Om vinteren er de 20 personer. da nyter de hverandres selskap, slapper av og forbereder neste sesong. Det kan bli nokså tungt på et veiløst sted når vinterstormene slår inn og de er farlig å ferdes i båt.Jeg beundrer disse menneskene på Loutro.


Loutro sett ovenfra.
I dag tok jeg farvel,tok båten og bussen hjem,og deler bilder og inntrykk med deg. Lengter allerede tibake!!
Jeg reiser til Norge i overimorgen,så det blir en lang pause nå. Vi snakkes i oktober en gang!!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.