På tur med fjellklubben EOS


Jeg leste om søndagens tur helt tilfeldig og bestemte meg for å melde meg på. Det var lenge siden jeg hadde vært med den lokale fjellklubben EOS ΕΟΣ , og de hadde guidet tur på det nye arkeologiske museet før en ny tur som ingen hadde gått før. Når jeg sier ingen, mener jeg at dette er en ny turvei og ingen i fjellklubben visste om den. Vi gikk fra Aptera ΄Απτερα til Stilos Στύλος og deretter et stykke nedover elven Kiliaris Κοιλιάρης. Vår guide og leder på turen var turistguiden Sevastiana Σεβαστιάνα. Jeg velger å skrive om turen vår i dette innlegget og så får det bli et eget innlegg om museet senere.

Vel, det var meldt regn på søndag, det var sendt ut farevarsel og ingen var sikre på om vi faktisk kunne gå turen. Det regnet da jeg våknet, det lynte og strømmen hadde gått, men jeg dro. I alle fall ville jeg på museet og så var alt usikkert. Vi var 67 som hadde stått opp og blitt med. Vi hadde ekstra tøy med, paraplyer til byen, vanntette klær og kaps, det fleste i alle fall. 

Etter noen timer på museet, mens det var grått og lett regn ute, kjørte vi den korte turen til Aptera. Det var mørke skyer over sjøen og vi var ikke sikre på hva slags vær som ville møte oss der oppe. Så var det sol og blå himmel!! Vi kunne ikke trodd at vi var så heldige. Vi stoppet ved den tyrkiske festningen der og startet ut derfra. 





Her er merkingen av den nye stien:





Apokoronas kommune har merket ti turveier og laget et kart over disse. De kaller dem Chania Trails. Dette skiltet fant jeg i Stilos:
veien videre fra Stilos,











Vi gikk langs den gamle bymuren til oldtidsbyen Aptera. Utsikten til Kalives Καλύβες, ta Lefka Ori Τα Λευκά Όρι, sjø, olivenlunder og fjell er praktfull der oppe.





Vi fulgte de røde og hvite merkene der veien gikk. Hele veien hadde vi utsikt. 
















Noen ganger møtte vi bilveien før merkingen startet igjen. Fjellklubbfolkene er jo de som er ansvarlige for merkingen av E4 turveiene i fylket og de var skeptiske til merkingen. Ikke store nok, ikke riktig plassert mente de. Spør oss først, vi har erfaring!!

Vi gikk innom den sen-minoiske graven  ved Azroies Αζοιρές:







 

Den siste delen av veien mot Stilos gikk på kjerrevei.















Her er noen bilder fra Stilos hvor hadde en lang pause, de fleste satt på kafe. Søndag er det åpne tavernaer på torget med grilling av lokalt kjøtt. Det var mye folk også på denne søndagen.








Stilos har kildevann og her ligger Samaria vannfabrikken. 

Så gikk vi et stykke videre langs elven som alltid har vann, kildevannet som kommer ut fra fjellet, rent og kaldt. 




Vi endte opp ved en liten kirke Agios Georgios Άγιος Γεώργιος, her ventet bussene på oss.















Vi kom oss av gårde litt over seks da det mørknet. Vi kunne ikke tro at vi hadde hatt sol og fint varmt vær hele turen vår!


Nå regner og lyner det og utsiktene viser regn de neste dagene. 



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora