21. november


 I dag feirer byen sin helgendag og alt er stengt, men bare i Hania, helt lokalt. Dette er en litt merkelig skikk, for oss protestanter i alle fall. Hver by har sin helgendag etter den helgenen domkirken er oppkalt etter. På den måten har alle byer en helgendag, en fridag sånn midt i mellom alle andre dager. Her er det dagen da jomfru Maria kom til tempelet i Jerusalem som barn med sine foreldre, for å bli velsignet. Dette i følge de apostoliske skrifter, som ikke er i Det nye testamentet. 

Domkirken her, den i Halidon Χάλιδων, er tilegnet dette og feires altså 21. november. I dag har vi hørt klokkeklang hele morgenen. Og nå foregår det store ting der, vi hører det her i gården:

Politikere, militære, politi og brannmenn litt høyt oppe i rangstigen møter i paradeuniform, det er militærorkester og ikon blir båret rundt i Gamlebyen med orkesteret, prester, de høye inviterte og vanlig folk etterpå. Jeg hører militærkorpset her jeg sitter.



 



biskopen og lokale politikere,










Jeg gikk forbi med en redd valp i armene i går kveld, da det var kveldsmesse og mye folk var møtt fram. her er bildene jeg fikk tatt:



   

Michelle er kommet og har blitt venner med Choco.



Ellers var vi i Maleme fra lørdag til søndag og det gikk bra med Chanel og Choco denne gangen heldigvis. Jeg satt ute i gården med Choco og hun holdt avstand. Sist gang angrep hun ham, ikke særlig hyggelig. Vi tok oss en morgentur på stranda, hans første. Det gikk fint, han gikk forsiktig på stenene, prøvde seg fram. Litt usikker på den store verden og holdt seg rundt bena mine. Vi skal nok få oss mange fine turer der ute på stranda i hele vinter.






 




Jorgos tok ham med i bilen da han dro til byen, mens jeg fikk meg et deilig bad og en tur og tok bussen hjem litt senere. Noen bilder fra turen min:












vi er midt i oliveninnhøstingen,


jeg fikk meg et deilig bad,









Nå er en ny uke begynt og vi har Michelle her hele uken. Hverdagen min er full av lille Choco som trenger meg hele tiden. Han går i bena på meg, sitter i trappen på kjøkkenet og ser på når jeg jobber, og vil veldig gjerne sitte på fanget mitt. Han småbiter, tennene klør, så jeg holder en leke han kan bite i så hendene ikke blir fulle av små kutt.




Nå har vi vært på morgentur rundt Koum Kapi. Han ville ikke gå det første stykke, men når vi er der nede, løper han glad. han liker sjøen, alle menneskene som prater til han og går glad hjem igjen. Så koselig for en gammel dame som meg da vet du!















Jeg leser at det var et nokså kraftig jordskjelv i natt utenfor Sitia, men det var dypt i sjøen som vanlig, ingen skader, men det kjentes over store deler av øya. Jeg merket ingenting, jeg sov.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Aprilsøndag i havna

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag