Småprat

 


Ja, da er vi snart inne i juleuka under Lock Down, ikke noe særlig. Dette med click away, funker dårlig for alle de små butikkene. Eierne har ikke mulighet for å fotografere alle varene og lage hjemmesider. Dessuten har de fleste ikke betalingsterminal uten ledning, så de kan ikke ta betalt utenfor butikken hvis man trenger pinkode. Alle klager, både kunder og eiere. Noen prøver klær på gaten og det blir mye stress. Leketøysbutikkene har klart det fint og jobber for fullt, utenfor døren. De store kjedene har mindre problemer, men ikke gøy å stå i kø ute når det regner og er kaldt, så alle er glade vi har

oppholdsvær. 






Jeg prøvde å handle litt ullgarn på tirsdag. Lette på nettet, men ingen garnbutikker med systemet oppe. Jeg gikk til den butikken jeg vanligvis bruker,( ja jeg strikker av og til!)og etter mye om og men, fikk jeg to garnnøster. Damen var stresset, hun kom ut og lurte på hva jeg ønsket, hentet noen eksempler, jeg bestemte meg og betalte kontant. En annen dag skulle jeg kjøpe en skinnjakke jeg hadde sett på hele tiden mens butikkene var stengt. Jeg ringte og snakket med innehaveren, og ble enig om at Jorgos kunne hente jakken i butikken. Han måtte komme inn å betale da hun ikke hadde mulighet for noe annet. De er nervøse for å bli oppdaget hvis de ikke følger de nye reglene. Bøtene er på 3000 euro for en butikk som åpner og driver vanlig handel!

Heldigvis er bokhandlerne åpne, og folk bruker dem. Vi venter utenfor til det er vår tur. "Vår" bokhandel er populær, og hun som driver den synes det er litt flaut at hun kan holde åpent mens de andre stresser med nytt system! Folk trenger julekort, gaver, innpakningspapir osv., så det er bra de kan åpne på vanlig måte.

Ellers ordner jentene i Norge gaver til hverandre fra oss, og vi har hatt mange samtaler underveis, og penger overført. Men nå tror jeg det ordner seg. Jeg får skinnjakken av familien. Har ikke prøvd den, eller sett den bortsett fra i vinduet. Trist, men sånn er det i år.

Jeg bakte pepperkaker  i går, bestemte meg for å bake, selv om Jorgos ikke spiser dem.

Satte på julesanger og det var koselig. Jeg deler dem med Katerina og niesene. Hyggelig å gi bort. Dessuten lager jeg marsipan og den blir god! Jeg fant et krumkakejern da vi tømte barndomshjemmet, og i helgen blir det krumkaker, de spiser han med is!! Jeg har kjøpt panetone, italiensk julekake som brukes mye her. Konfekt og venter julete fra Norge. 

 Det blir nok jul i stua her også, men jeg savner alle. 

Det er litt julepynt i nabolaget, men folk er ikke så optimistiske og glade som vanlig.


godt samarbeide mellom naboene, felles julepynt.









Været er bedre, det hjelper på humøret.



Det er litt av et styr når en skal ut med hundene du! Huske hundeposer, sende SMS, ha pass med, sette bånd på dem og ta med nøkkel. Stikker ut og oppdager at jeg går uten munnbind. Hjem igjen og hente det. Eller jeg sender SMS, men glemmer mobilen hjemme!!

Eller går for å handle med en annen veske, uten pass. Vi skal vise ID og en SMS eller annen form for melding hvis vi blir stoppet av politiet. Boten er på 300 euro og 150 for å ikke bruke munnbind!

Vi snakkes, god helg!

Kommentarer

  1. Hei Aud, kjempekoselig å drømme seg vekk til Kreta når jeg leser og ser de fine bildene i bloggen din! Håper du og familien din + dyrene får en "relativt" fin julefeiring med mye god mat. :-)


    PS: Vaksiner kommer heldigvis snart slik at vi kan se en ende på dette tragiske året, 2021 skal bli så bra!!!!

    Vennlig hilsen Rune

    SvarSlett
  2. Riktig god jul til dere på Kreta! Vi har hus i Gavalochori og sender mange tanker til Kreta og Hellas. Jeg har ett rolig øyeblikk på nattevakt på ett norsk sykehus. Munnbindet som må være på hele tiden minner meg på at det slett ikke er over enda. Men det er håp om bedre tider i det nye året.
    Mange hilsen Lisbeth.🎅🎅

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.