Påske i Maleme

alle tenner lysene med flammen fra Jerusalem,
2. påskedag i Hellas i dag, og alle Jorgos og Giorgia feires i dag. Min Jorgos tar det helt med ro, liker ikke sånne dager. Navnedagen er den 24. april, men når denne dagen faller sammen med påsken, som i år, feires den 2. påskedag.
Jeg har vært i Maleme siden lørdag og for første gang feiret påske utenfor byen siden jeg flyttet hit. Jeg ventet noen klassevenninner fra barneskolen på Røa, Voksen skole.  Mens jeg ventet kom Guri og Bjarne kjørende forbi og vi fikk en hyggelig stund. Jeg fikk malt røde egg, hadde bakt påskekaken tsoureki etter alle kunstens regler, og alt var klart.
jeg venter i gården,
Tina, Tordis og Hilde kom lørdag klokken 21 og da var det allerede masse smelling og full rulle utenfor kirken i Maleme som er min nærmeste nabo. Ungdommer fra området gravde et hull, laget en tøydukke og laget et stort bål. Det er tradisjon å "brenne Judas" ved midnatt.
Etter at de hadde satt fra seg koffertene og spist kalitsonia gikk vi på taverna før midnattsmessen.
Vi spiste på Perasma og maten var kjempegod.
Tordis, Tina og Hilde
Utenfor kirken var det fullt av folk og vi ventet utenfor med folkemassen.
Klokka 24 messet presten Hristos anesti Χριστός ανέστη, Kristus er oppstanden, kirkeklokkene ringte, masse smelling og fyrverkerier og et stort bål der de brant Judas. Det var en fin opplevelse og mine venninner som aldri hadde opplevd noe lignende, var imponert.
lysene blir tent alle gir hverandre flamme,

vi har også lys,

Judas brenner,








lysene brenner enda,

























Søndag formiddag badet vi og koste oss på stranda der flere tavernaer grillet hele lam.

Jeg satte lam i ovnen, laget salat og så kom Jorgos og spiste med oss. Greske familier spiser jo tradisjonelt påskemiddag med familie eller venner og ofte blir lammet grillet helt.



Vi knakk røde egg mot hverandre, og jeg vant!















På ettermiddagen tok tre av oss en deilig tur i området som bugner av markblomster. Oliventrærne står i blomst, og vinrankene står i knopp.



Agios Georigios kirke med messe,

verdens beste appelsiner,

nye skudd og druer,

appelsinblomster,
























Tordis syntes det var ekstra gøy å plukke modne appelsiner rett fra treet.







Unni,Tordis, Hilde og Tina utenfor Uglehuset,

lille pinnsvin hva gjør du her?

endelig forsvant pinnsvinet inn i buskene,

så vakkert,

ville gladioler overalt,

bikuber,

den tyske gravlunden,





på vei hjem igjen,


I dag kom Unni og Tor Arne som er har bodd i havna siden tirsdag og reiser i morgen. Unni ble med damene på tur. På veien reddet vi et pinnsvin ut av veien der den virret rundt, så besøkte vi den minoiske graven og vi gikk til den tyske gravlunden og opp til høyden 107, rett ovenfor. Naturen står i blomst, fjellene har enda snø på toppene og det dufter fra alle sitrustrærne. Så vakkert!!!!!!!!!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora