Årets siste byvandringer

jul i Gamlebyen,
Nå har jeg tatt juleferie, og sitter på sofaen min i Uglehuset i Maleme ved varmeovnen. Denne uken hadde jeg tre turer + en del undervisning, så nå skal jeg bare slappe av og kose meg. Jorgos er ikke noe opptatt av julefeiring, så vi tar jeg det helt med ro. Jeg har kjøpt litt enkel julepynt til huset her og håper å være her mye i ferien.
Luzy, Shashi og Andi,
På onsdag hadde jeg med meg tre på byvandring. Vi møttes ved det julepyntede kontoret til GS Tours, hvor Alexandra og Iro var på jobb.

Med på turen var norske Andi, som var med for andre gang, og har leilighet i Gamlebyen og skal være her ut januar. Og det søte paret Luzy og Aditya fra USA. De hadde funnet turen på nettet og booket på forhånd. Vi gikk  knivgata bortover, og forbi stedet der de har revet en rekke med hus og fjerner de siste rester.

Det var en sur dag, men som vanlig oppholdsvær mens turen gikk!!
mye bølger i Koum Kapi,

Du vet disse amerikanerne som er på lynturer og stikker innom Kreta på veien. Så også med disse. De fulgte nøye med, og var imponert over byen og øyas historie.
Andi prater med en katt,
























Her ser du noen bilder fra en julepyntet by og du ser at det var overskyet.


greske julekaker,

juletreet og en båt, utenfor Agora,
Det er Santa Run feber over hele byen hvor det selges billetter og nissedrakter  deles ut.
her er Santa Run kiosken,
Det lille toget kjører rundt i byen, og det er pyntet overalt.
her blir det gatefest etter Santa Run,

På torsdag hadde jeg fått en privattur med en familie fra Australia. De hadde tuslet rundt, og funnet reisebyrået og booket meg. Mor Sheelaugh er opprinnelig fra England, men flyttet til Australia som ung. Hennes datter Rosheen med mann Arthur organiserte turen, og skulle være et par dager i Hania, før de dro videre til Iraklio og Aten og deretter Italia. Vi hadde strålende vær og tok det veldig med ro.
mor og datter på vei ned trappene med Arthur foran,
 Vi var innom alle åpne kirker, og det satte moren stor pris på.
på besøk i Domkirken,

fra Agios Nikolaos i Splantzia,


I den katolske kirken er Betlehem satt opp og det er en tradisjon i denne kirken. Her er det en internasjonal julemesse mandag kveld 22.30. Jeg pleier å gå når jeg er her på juleaften. Det er lurt å være tidlig ute, for det blir veldig fullt.
fra den katolske kirken,
Jeg er veldig fornøyd med alle turene i 2018, alle disse menneskene jeg har hatt den glede av å treffe, mest nordmenn, men også amerikanere, dansker, indere, briter, folk fra Australia og Hawaii! Vi er kjempefornøyde, og mine turer sammen med 7 Villages har vært de mest vellykkede og det er takket være alle dere som har vært med. TUSEN HJERTELIG TAKK, og jeg gleder meg til nye turer og nye utfordringer i 2019!
Nå tar jeg som sagt juleferie, men et juleinnlegg kommer det, om greske tradisjoner. Stay tuned!!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.