Spennende dager

Hele byvandrings gjengen,
September er tiden for besøk og masse folk på turene. Jeg har så mange som enten er her, og som jeg treffer, som kommer,eller som har reist igjen. Denne uken har jeg vært på farten hver dag. Ved siden av turene mine, har jeg min gode barndomsvenninne Sidsel her med sin kone Kajsa. De bor i Agii Apostoli og jeg treffer dem så ofte jeg kan, der de er, i Maleme og her i byen. Dessuten har Morten og Hilde vært innom på en snarvisitt.
Rekker ikke å kjede meg akkurat nei! I dag har jeg dessuten en Halepatur, men la oss starte med mandagens tur til Apokoronas.
Jeg var så heldig å ha med en venninnegruppe fra Harstad, merkelig men det ble for andre gang på rad, (ikke samme damene da!) Hvis du kikker på bloggen så ser du at jeg skrev om Harstad damer den 11. september også!
Med på turen var: Ann Rita, Anne Karin, Kristin og Inger- Valborg + Janne fra Klæbu en av mine mange gjengangere. Janne var blitt enke siden sist vi såes, dessverre. Per Magne var med på flere turer.
fra starten av turen i Douliana,
Vi fikk en skikkelig fin tur, med spising av johannesbrød og druer underveis, som seg hør og bør i september. Vi besøkte hulekirken som vanlig, og tre av oss badet i Almirida.
på tur ned,

på drueslang,
Janne plukker johannesbrød,

så gode druer,

litt varmt i oppoverbakkene,

snart framme,

Lunsjen og turen rundt i Fres, falt som vanlig å smak!!
Vangelis serverer nydelig mat,


Maria tar en pause,
På tirsdag dro Sidsel, Kajsa og jeg til Maleme og så fikk jeg endelig vist fram huset mitt til dem!! Vi spiste på The Wave, eller ΤΟ ΚΥΜΑ som tavernaen heter på gresk, nede på stranda, der er det kjempegod mat.
Kajsa, Sidsel og meg i Maleme,
Onsdag møtte jeg opp med håp om 4 fremmøtte til byvandringen. Jeg visste at 2 hadde meldt seg på til byvandringen fra Forumtreffet på mandag. Det var medlemmer av Hellasforum på nettet, som hadde treff i Hania. Flere av mine venner var med, og hadde en flott kveld på To Hani i Gamlebyen.
Jeg fikk sjokk da jeg skjønte at alle de som ventet utenfor kontoret skulle med på min tur!! Og jeg fant ikke de to fra Forumtreffet.
Noen gamle travere, og mange nye: Synne i rullestol og mamma Marion var også der, de var med ifjor, og gjorde et veldig positivt inntrykk på meg med deres pågangsmot. I år hadde de med seg Synnes kusine Benedicte, som hjalp med rullestolen der Synne selv kan gå i trapper f eks.
Torgeir og Kristin, mine gode gamle støttespillere kom i år igjen, Trond som kom for andre gang, denne gangen med kona Liv, og så var hele gata full av ukjente ansikter. Jeg ga opp å telle, og så dukket det ikke bare to, men fem opp fra Forumtreffet! Det ble 21 tilsammen.
Utfordringene besto i at vi hadde med to fra USA, Karen og William, så turen måtte bli på engelsk, noe som kunne bli ett problem, og rullestolen. MEN ingen utfordringer er for store, og vi fikk en kjempefin runde i Gamlebyen tilpasset etter alles behov. Det er stor forskjell på å ha med en eller to, og en og tyve!!
bilde utlånt av Torgeir
Jeg har fått alle navnene skrevet ned, og her prøver jeg: Karen,William, Lars, Terje,Liv, Trond, Kristin, Torgeir, Edel, Mimi, Kersti, Snefrid, Kåre, Sissel, Olav-Martin, Tinus, Karin, Vivi, Benedicte, Synne og Marion.





Torgeirs bilde,

ved jødenes monument i Koum Kapi, (Torgeir)
Jeg klarte å overraske Torgeir og Kristin med en avstikker de ikke hadde tatt før, prøver alltid noe nytt. Av de en og tyve ville sytten være med på taverna, men vi fikk med oss Frøydis, også fra Formtreffet. Det ble et langbord med mange blide nordmenn og nye bekjentskaper ble stiftet.

Og noen fant hverandre etter 50 år!! Den ene hadde passet den andre, veldig morsomt, og mannfolkene fant ut at de var i slekt! Ja jammen kan mye skje hvis man reiser seg fra sofaen og kommer seg ut.
Karin og Snefrid,overraskende møte etter 50 år!
Jeg kan bare si at jeg blir fylt med glede og energi når jeg treffer alle disse flotte menneskene på mine turer. Vi hadde også med Vivi som jeg har truffet før, hun har hus i Gamlebyen og gresk far. Hun fortalte oss at hennes farfar kom til Hellas med befolkningsutvekslingen  som foregikk i 1922, fra Svartehavet. Det var sterkt å høre dette, siden jeg alltid forteller om dette på vandringene mine. Vi hadde altså med en etterkommer på runden vår.
Vivi midt i bildet,
Etter denne flotte kvelden, traff jeg Sidsel, Kajsa, Hilde og Jonne i byen i går. De trengte en minitur, med solnedgang og mat på Tamam!! Det var veldig gøy å lære nykommerne til Kreta litt historie og matkultur!!
to gamle venninner,

herlig mat på Tamam,





Tusen, tusen takk til alle, og til dem som anbefalte vandringen til venner og ukjente!!
Nå stikker jeg snart til Halepa med Synne, Marion og Benedicte!! det blir spennende og helt sikkert fantastisk med solnedgang som tar pusten fra deg!
PS. Nord-Norge og Trøndelag vinner overlegent over resten av landet i deltagelse på turene mine. Det var også en stor kontingent av nordlendinger på onsdag.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Nyheter

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.