Septemberhelg

 Olav og Elsa-Helen i Halepa,
På fredag morgen dro Jorgos avgårde til Lassiti og jeg venter ham hjem i dag. Så her er det stille og rolig. Jeg leseren fin bok jeg fikk av Unni i forrige uke, den heter Paparouna og anbefales på det sterkeste av dere som elsker Hellas. Boken er skrevet av Rita Hals Gentekos og handler om hennes greske svigermors liv.
I morges tok jeg hundene ned til den lille stenete stranda ved parkeringen og vi fikk ha den for oss selv. Resten av dagen er lesing og titting på nett-tv.
På fredag fikk jeg en Halepatur etter to måneder! På tide! Elsa-Helen og Olav var et hyggelig følge til Halepa. Vi hadde deilig tur vær, med passelig vind og litt skyer. Turen ut gikk som vanlig langs sjøen og jeg viste dem alle de lokale badeplassene, ambassadene og det  nye museet.
vi starter ut fra kontoret,

går forbi Koum Kapi stranda,

og videre utover langs sjøen,



















Etterpå stoppet vi litt ved prinsens kirke, og der var det forberedelser til barnedåp. Tydeligvis en jente,etter rosafargen å dømme!!
parken pyntes til utendørs barnedåp,

Turen gikk videre til plassen ved Venizelos hus og prinsens palass. Her ligger også en katolsk kirke og et lite kapell.
ved den katolske kirken,




















                                      Vi gikk til den store flotte Evangelistra kirken som ruver i bydelen.

Etterpå gikk vi langs sjøen igjen gjennom Tabakaria som garverienes bydel heter, og hjem igjen.
Bli med en fredag, du også!



























I går dro jeg ut til Aptera stranda der Torgeir og Kristin ventet meg og vi hadde noe roilge hyggelige timer der ute før de dro. Det blåste opp og skyet over, men da hadde jeg både badet og spist og gikk til Hrisi Akti og tok bussen hjem til hunder og katter som ventet sultne og glade.
veien går mellom stråene,




de flotte strandliljene blomstrer enda!















Jorgos ringte og rapporterte fra turen. Alt vel, men de hadde kjørt i litt regn i fjellene, og sett snø!
I dag har det også skyet over, men jeg har  jo badet og koser meg altså hjemme. Ny uke, men nye utfordringer, turer, undervisning og besøk venter meg. Vi håper forøvrig på noen  mange på onsdag, noen på fredag og flere til neste mandagens Douliana- Almirida-Fres tur! Til slutt, takk for besøket til dere som reiste hjem denne uken, takk for hyggelige stunder!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Spilia

Nyheter

Hjemme igjen.

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.