Helse og byvandring

Stille gate i Gamlebyen,
Litt av noen dager vi har hatt i det siste. Først, planene var at vår yngste, Tonia skulle reise hjem med hunden Dexter sist lørdag. Min venninne Tina og hennes mann Morten skulle ha kommet på tirsdag og vært i 2 uker. Vi gledet oss veldig alle sammen, men dessverre brakk han albuen og de måtte avlyse ferien! Han ble operert, men kom hjem fortidlig mener Tina og uten oppfølgning.
Så gikk Tonia og jeg til en ortoped, fordi hun har mye smerter i kneet. Dette er et gammelt problem, og legen hadde sett henne for ett par år siden. I Norge ventet hun 9 måneder på å komme til ortoped, etter å ha blitt henvist av fastlegen, men hun fikk ikke hjelp for kneet. Her ble hun plutselig veldig dårlig. Legen ville ha tatt en MR, og vi fikk tatt den og det ble påvist problemer som trengte inngrep. Vi snakket med legen om dette, og han tilbød seg å operere henne på en privatklinikk uken etter. Siden Tonia ikke bor her, betaler hun ikke inn til sykekassen og er dermed ikke forsikret. Hadde hun vært det, hadde hun fått deler av utgiftene dekket, men nå måtte vi betale alt. Vi bestemte oss for operasjon, og den ble foretatt i går. Altså utsatte hun hjemreisen og der jeg ville ha hatt besøk av  Tina og Morten, satt jeg på sykehuset og holdt min datter med selskap! Det går ikke alltid slik vi planlegger nei!
 Samtidig var Guri og Bjarnes datter Monica  på ferie her med mann og barn, og hun ble akutt dårlig i ryggen. Hun måtte på sykehus, og har ligget på et av de andre privatsykehusene her disse dagene. Sønnene dro hjem til skolen, men selv er hun igjen her med vennen sin. Hun har en prolaps og mye smerter, hun ligger å lengter ut vet du.
 Mye sykdom og forandrede reiser! Hun er veldig fornøyd med sykehuset, legen og sykepleierne. Reiseforsikringen hennes dekker alt + vennens hotellrom. Jeg har besøkt henne og ser at hun blir tatt godt vare på. Hun er veldig fornøyd, og sier at det er trygt, men hennes hilsen er : Husk reiseforsikring!! Det kan fort skje noe på ferie, en ulykke, eller annet helseproblem. De har gode kontakter på hotellene og i reiseselskapene og en behøver sjelden bekymre seg.
 Tonias operasjon gikk fint, og hun kom hjem samme dag. Hun er positiv og gleder seg til å bli helt bra. Og hun er lykkelig over å bli hørt og tatt på alvor av en lege.
tidlig morgen på sykehuset etter inngrepet,

hjemme igjen om kvelden,

Tonias venner kom med balong med" It's a knee" på.

dagen derpå,

Jeg tar dette med fordi jeg vil at dere forstår at helsevesenet her ikke er så dårlig som man kunne tro, og at vi føler oss tryggere her enn vi gjør i Norge. Veldig trist med køene i Norge og mangel på sykehus og leger. Jeg leser i dagens VG at det er fastlegekollaps i Norge, trist at helse blir nedprioritert og at folk dør i sykehuskø i rike Norge! Husk at jeg står med ett ben i hvert land og har sett alle sider både i Norge og her, både med egen familie og venner og rent personlig så jeg har litt erfaring.
Tonia ble operert her på Iasis,

I Hellas kan du som utlending føle deg trygg, de er flinke, menneskelige og alt går mye raskere. Men språket er jo alltid en utfordring! Hania har et offentlig sykehus, og tre private. Kapakis, Gavrilakis (Iasis) og Tsepetis. Jeg har besøkt Rune på Tsepetis, han lå der med lungebetennelse for noen tid siden. Selv har han også hatt en operasjon på det offentlige sykehuset. Han følte seg trygg og fikk den hjelpen han trengte, men huskpå det offentlige sykehuset er det mangler pådet meste i disse krisetider. Men flinke leger og medmenneskelighet er det nok av heldigvis. Mange har negative erfaringer og grekere klager veldig på helsesystemet her, de tror det er bedre i utlandet som de sier. Det er det nok mange steder, men andre steder verre. Politikerne kan betale for private helsetjenester og nedpriorieterer over hele verden tror jeg, veldig synd!
Spesialister finnes det overalt og du trenger ikke henvisning, men kan oppsøke lege selv, men få det dekket av landets sykekasse. Vi betaler bare en egenandel av medisiner, har gratis tannlege tilbud, ikke det beste, men bra nok for de som har lite penger og får dekket 100 euro til briller hvert 4.år. Enn så lenge, mulig det blir borte, vet ikke!
Så Tonia og Monica er på bedringens vei og så kommer de seg nok hjem. Flyreisen kan være en utfordring med smerter i rygg og kne.
Etter å ha sittet ved min datters side hele dagen, hadde jeg den glede å ha
med 7 nordmenn på byvandring.  Søstrene Heidi og Ågot fra Nord-Norge, Heidi er gammel bekjent her nede fra, Eli fra Gran på Østlandet, Jorun og Bjørn fra Trøndelag og til sist Merete og Hein på det blide Sørlandet. Vi manglet vestlendinger igår!
i Kondilaki, den jødiske forretningsgata,
Vi tok den vanlige runden,det var veldig masete i Halidon og nede i havna, men vi gikk som vanlig på stillere steder! Her er noen bilder:
Elipå vei opp på muren,

oppe på muren,

i Theotokopoulou,

Topanas,

Porto del Colombo.
Husk at vi går klokka 17.00 heretter hele september og så lenge det er høstferie i Nord.