Turplaner for 2017

Oppe på muren ved den Vestre Vollgrav,
I år begynner jeg med de vanlige turene til påske. Dette året faller jo påsken på akkurat de samme dagene og det er positivt tenker jeg. Selv skal jeg en tur til Norge og kommer tilbake den 8.april. Jeg planlegger turene som i fjor, dvs onsdager byvandringer og fredager Halepaturer. Vi starter opp klokka 17.00 og i juli begynner vi klokka 18.00. Jeg har gått byvandinger i Hanias gamleby i 3 år nå og forteller litt om den 5000 år gamle historien på norsk. Turene tar ca 2 1/2 og vi stopper stadig opp og jeg forteller. vandringen går rundt i hele den gamle bydedelen, men ikke i front i havna, der alle går på egenhånd.
Halepaturene startet jeg med i 2016 og er en tur ut til den spennende bydelen Halepa til fots fra sentrum. Vakkert område og spennende historie!
Jeg tenker å skifte taverna for byvandringene og har tanker om en fin liten taverna her på plassen i Splantzia. Det skal være enkel tradisjonell mat i år. Jeg er åpen for innspill og tanker om hva dere ønsker.
Jeg har vært ute og gått litt på disse veiene de to siste flotte dagene, og her i bildene fra gårsdagens tur på vei mot Halepa. Jeg gikk med hundene, og vi stoppet på en av strendene etter Koum Kapi hvor jeg badet.
fisking i Koum Kapi,

utover mot Halepa,


her badet jeg,


Villa Koundoura med i Halepa turene,

Ikaros statuen også,

pause i trappen mot parken,

på vei hjem fra skolen, pappa bærer sykkelen opp trappa,

For dere som ikke har vært med, så går vi fra kontoret til GS Tours i Episkopou Christantou 37 i gamlebyen ( du finner gata parallelt med Halidon, den starter der skinngata slutter ved Cosmos sportsbutikk. Kontoret ligger rett bak Domkirken.
hovedgata mot havna Halidon i dag,
Vi går gjennom Koum Kapi og forbi stranda, opp i parken og videre utover langs vannet til vi når selve bebyggelsen i Halepa. Her besøker vi diverse kirker, en park og ser på gamle bygg. Vi tar turen ned til de gamle garveriene og så går turen tilbake langs sjøen.Turen er lett og vi bruker fra 1 1/2 time til 2 1/2 avhengig av om vi stopper opp underveis.
Koum Kapi stranda i februar,
Det blir spennnede å se hvor mange som dukker opp i år. Disse turene er avslappede og jeg er veldig fleksibel med hensyn til fart, pauser og lengde. Jeg oppretter arrangement på siden min på facebook, og oppdaterer nettsiden min snart. Men dette er en første oppdatering så dere vet når turene går i år.












12. april blir altså første byvandringen og 14. Halepa tur. Hvis noen er interessert i turer før den 16. mars, så gi beskjed!!
Når det gjelder byvandringene, tenker jeg å legge om ruten litt og å legge inn noen nye momenter. Men historien blir jo den samme uannsett hvilken vei vi går! Her ser du litt fra dagens tur:
i det jødiske kvarteret,

Katerina og hundene,

katter i trappen opp til muren,

fint og grønt på muren nå,

havna i dag.
I juni blir det en Norges tur til på meg, (ikke avklart når, men høyst sannsynligvis siste halvdel). Mye som skal ordnes i år og fester jeg skal på. Jeg håper det kan bli byvandringer på engelsk når jeg er borte hvis noen har interesse for det.
Mulig det blir nye turer i år, dvs utenfor byen på formiddagen. Jeg er i samtale med Dimitris fra GS Tours om dette. Vi tenker på Gavalohori- Almidrida. Da kjøres vi ut dit med deres minibuss eller van etter antall og kan ta et bad i Almirida. Hvis det er noen som tenker at dette kunne passe dem, så si gjerne i fra så vi vet om noen kunne tenke seg det.
jeg ser fram til  disse turene og jeg vet at mange av dere kunne tenke dere å bli med. Nyt februar bilder foreløpig, så snakkes vi!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.