Sykkeltur rundt Hania.

Hei, du nå skal du få høre hva jeg gjorde i går. Jeg er jo en sykkelelskende person,som har syklet hele livet. Ikke bare på en søndagstur, men brukt sykkelen til alle formål. 33 av disse årene har jeg syklet daglig rundt på Kreta. Jeg kjører jo ikke bil og jeg har alltid elsket å sykle. Denne friheten det gir, det å suse nedover bakker!!!

Dessverre har jeg hatt diverse problemer i de siste årene, og syklingen har blitt svært redusert. Nå føler jeg meg bra igjen, været er helt topp for sykling, så jeg la av gårde!!
Det er forholdsvis lett å sykle i området rundt Hania, hva terreng angår. Du kan leie sykler både inne i byen og ute i turistområdene. dessuten har jo kommunen disse syklene til utleie inne i gamlebyen. Trafikken er jo gresk, men ikke vær redd, de tar faktisk hensyn til deg, hvis du ikke tar unødige svinger eller risker.
Jeg liker å sykle ut av byen, og i området sør for hovedveien, mellom åsene og hovedveien. Her det stille veier, hyggelig bebyggelse og fin natur.
hyggelig veier med bebyggelse,
bak sykehuset ligger Mournies kirkegård.
Jeg liker å sykle opp til området bak sykehuset, men langs småveier. Der oppe har du flott utsikt , både over byen og Souda.
sykehuset skimtes til høyre,

enda en kirke høyt oppe,
Jeg har helt siden jeg og min datter Stine kom til byen i 1989 syklet rundt der oppe. Et fint område er Agia Varvara. Dette er en liten ravine som går opp til landsbyen Panagia og til Keramia.

Helt i begynnelsen av denne grønne dalen, ligger kirken Agia Varvara. Her er det mange  som kommer på søndagstur, fint for barn å løpe rundt, fint å sitte på benkene de har satt opp. Ypperlig sted for en picnic.
frodig og stille sted,


den hellige Varvara,
Det finnes også en liten enkel kafe.


Elven som renner her, gjør det til et frodig sted, og det er plantet eukalyptustrær langs veien.  Parallel ravinen litt lengre vestover, er Therissos ravinen,det er enda flottere!! Det er enkelt å sykle til disse stedene fra hele kysten.



en liten elv renner her,















her ser du ravinen og åsene sett nedenfra
Etterpå er det slak nedoverbakke hele veien ned til hovedveien. I dette området ligger landsbyene Mournies og Perivolia med fotballstadionet der de nasjonale kampene som Platanias spiller foregår. Her er det mye liv kan du tro når Platanias vinner!! ( Og det gjør de jo for tiden, det går kjempefint!) Hele byen er stolt av Platanias og fotballbanen, uannsett hvem de ellers holder med. Fotball er jo religion og i Hellas er man enten rød Olymiakos , grønn Panathinaikos eller svart/hvit AEK.

fotballbanen i Perivolia,

klosteret Sina,


barnehage,

stille veier.
Jeg cruiset nedover mot hovedveien ved Vamvakopoulos.
sykler parallelt med hovedveien,
Her går veien under hovedveien, og tar man den, og deretter følger veien mot Kissamos, går en liten, gammel vei til høyre rett etter at man har tatt av. Her står det skilter til Hania Camping. Etter 10 minutter er man ved stranda i Hrisi Akti!!

Hrisi Akti, cruiseskipet i det fjerne,

greske familier på stranda,

skipet seiler,

Jeg koste meg på stranda en stund, svømte og spiste litt mens jeg fulgte cruiceskipet som seilte videre fra havna.














Så syklet jeg videre innover langs sjøen inn til Nea Hora og gjennom stille gater i bydelen og i gamlebyen.









Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.