Kreta i blomstring.

En vakker vårblomst,
blå sommerfugl på timianbusk,

Jeg har alltid vært en jente som har elsket våren, og jeg syntes alltid at den var så sen i min barndom i Oslo. Jeg husker at de sa jeg var født i en vår måned,men jeg merket ikke noe til våren i mars. Min største glede var når de første vårblomstene kom. Vi hadde et blåveissted nederst i Holmenkollåsen hvor vi dro og plukket blåveis, jeg elsket det!! Gleden over blomster og farger har jeg  etter mor. Hun jobbet i hagen så fort hun kunne, og det var hennes form for terapi å stå med baken i været og luke som vi ertet henne med. Men det er sant, da hadde hun det best!!
ikke alle planter er fargerike, men flotte allikevel!

vill lavendel
Jeg elsker blomster, enten å ha dem selv, eller beundre dem i naturen. Når jeg er ute i naturen her og går, fotograferer jeg og plukker noen med meg hjem. Kreta har ett vell av planter 2000 regnes det med, 200 av dem vokser bare på Kreta, og 100 av dem igjen,  bare i Lefka Ori fjellkjeden og mange små ville orkideer over hele øya. 38 planter vokser bare på Kreta og Karpathos.
lokale orkidetyper,

De vanligste vårblomstene er margeritter, gule og hvite, som dekker alle grønne flater på denne tiden av året.
Røde valmuer, krokus og ville tulipaner i fjellene, og disse vakre strandkaktusene i flere farger.
hvit strandkaktus,
valmuer,

strandkaktus,


margeritter,

kamilleblomster overalt,
Skal du finne orkideer, må du gå litt , og se deg godt om, for de er ganske små. det er en fantastisk følelse når du finner en, hvis du er så opptatt av det, vel å merke!!
Vi har frukttrær i blomst, og andre vakre trær overalt inne i byene også.
Jeg deler litt av denne blomsterprakten med deg her, så kan du nyte dem hvor enn du befinner deg!! Vi snakkes snart!!
blomstrende tre,

mimosa






timian i blomst,



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.