Pinsehelg på Kreta.

I dag er det 1.pinsedag og helt stille i nabolaget vårt.
Endelig er det stille og kirken er stengt,
Agios Nikolaos kirken i Splantzia pyntet til pinse,
Kirkedøren er lukket etter morgenens messe, den fjerde på rad, og et bryllup. Papa (presten) Manolis gikk sliten hjemover da jeg kom tilbake fra stranda!! Det var jo som jeg skrev sist stor ståhei og mye folk fra torsdag kveld med denne hellige Ipomoni( tålmodighet) og hennes levninger som "besøkte" kirken vår i disse dagene.Pinsen er en stille høytid i Hellas, offentlige ansatte har fri på mandag men man gjør ikke noe spesielt. Mange reiser bort i helgen og her drar folk til Loutro, Milia, Paliohora, Sougia osv. Michelles beste venninne fra studiene er i byen om dagen. Hun skal forlove seg med en fra Hania, og er så lykkelig over at han er fra Michelles hjemby. De koser seg om dagen kan du tro!!
På fredag var det en ny spesiell dag, "Bli kjent med ditt lokale marked." Noe nytt i EU dette. Da jeg gikk til byvandringen så jeg at det skulle være musikk og dans utenfor Agora, så jeg tenkte at det måtte være midt i blinken for oss. Jammen var det ikke 20 som hadde møtt opp!! Vi gikk en enklere, kortere og alternativ rute og her ser du gjengen i Halidon, rett før vi går inn i Skinngata.
Vi hadde med Heidi som var med ifjor, Stina og Gunhild venninnene fra Sverige og Norge som har vært med to ganger før, Dette er blide positive damer som det er en fryd å se igjen og en glede å spise med!!  Knute som lot reisefølge gjøre noe annet og ble med oss og Ivar og Gro. Disse seks ble med på tavernaen. Resten av dem hadde andre avtaler etterpå og de var; Else-Britt og Nils, Elisabeth og Oskar, Liv og Oddvar, Alf og Kari, Bård , Johanne Torhild, Åse Kristin og Harald og så  Kari som er fra Risør og som jeg var glad for å treffe.
på vei gjennom skinngata, Oskar, Kari og Elisabeth,

på vei opp trappene til Agora,
Vi gikk bort til markedshallen Agora som du forøvrig kan lese om i innlegget fra 13.11 2013.
her ble vi stående litt å se på den lokale folkedansen og noen gikk inn å så på monterene med bilder fra Agoras over 100 års historie.
musikk og dans utenfor Agora,

de hadde satt opp en gammeldags kafenion,

tradisjonell påkledning utenfor kafenion,

endel av byvandrene ser på dans,
Jeg tok med gruppen ned til Agios Nikolaos og de fikk gå inn å se på levningene etter denne helgenen og oppleve litt av en kveldsmesse.
på vei inn i kirken,
Og som prikken over ien , var det bryllup da vi syv som skulle til tavernaen sammen , gikk forbi domkirken! Artig å se på da for de som ikke ser det så ofte. Som du skjønner ble det litt ekstra på denne fredagen, kunne ikke ha planlagt det bedre selv!!
Jeg takker alle som gidder å stille opp på disse turene, det føles litt som bloggens forlengede arm for meg. Jeg får sjangsen til å treffe dere som leser den, høre fra dere selv hva dere liker og ønsker og bli bedre kjent med dem som blir med på tavernaen. Det er et privilegium å ha dere med!!!
Knute, Heidi og svenske Stina på The Well of The Turk,

i dette nabolaget spiser vi på fredagene,
Søndag i dag, jeg slapper av, spylte gården og håper vi ikke får mer rødt regn!! Plukket vinblader fra egen ranke, tok hundene med til "hundestranda" bortenfor den østre vollgraven, laget dolmades og nå er maten snart ferdig!! Egne vinblader fyllt med ris og godsaker som mynte fra hagen, men tomatene er innkjøpte mine tomatplanter står i blomst foreløpig!!
guttene har badet,

Halepa rett over,

fortet ved den østre vollgraven,

rett fra ranken på tallerken!!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.