Santa Run og annet.

Hei og hallo i luken i førjulsuken!!
Manos er en av ildsjene,her fra en  avisartikkel om Santa Run,
påmeldingskontoret,
Vi har fin tempertur og svingende værforhold om dagen. Litt regn,litt sol så skyer det over igjen. Jeg har litt undervisning på morgenen, noen dager fysioterapi (ikke bra i armen enda) så håper jeg på en dukkert da vet du!! Vil så gjerne bade hver dag, men desember er en vanskelig måned altså. I dag så jeg strålende vær, etter undervisningen ringte jeg til Gro og avtalte bading med henne og hundene. Så stakk jeg opp i byen og meldte oss på Santa Run som går av stablen lørdag den 27.desember. Jeg har skrevet om dette arrangementet før opp til flere ganger først i 11.12. 2013.
Her inn til venstre, ligger Santa Runs hus,
inn i denne gangen,

kø til  påmelding,

Men altså litt historikk: Det var noen venner i Hania som tenkte at dette julenisseløpet som forgår over hele verden, kunne være noe for byen vår. De tenkte gåing istedet for løping som er det vanlige, og at det skulle være annet enn vann å drikke på vannpostene! De satte igang å finne sponsorer så all inntekt fra løpet skulle gå til veldedighet,og bare lokalt. Første året i 2011 hadde de 400 nissedrakter klare,og vi var veldig mange som ikke rakk å melde oss på.
fullt av nisser i byen,
Andre året 2012,organiserte de seg bedre( dette er jo bare frivillige) og ble flere i komiteen. De satset på 1300, men kom opp i over 1400. Dette året meldte jeg meg på, men ble syk!
I fjor var ønsket å komme opp i 3000 og det klarte de fint. da var jeg i Norge men min datter Michelle var med. Det øsregnet, men det var over 3000 med,og masse gøy!!
Michelle med venner ifjor,
I år er hele arrangementet løftet veldig. De har jobbet hardt og med utrolig glede disse fantastiske unge menneskene som står bak dette. De finner sponsorer, og averterer med video spilt inn i gamlebyen av og med dem selv, de er med på nyhetene på landsdekkende tv nesten hver dag, og legger ut bilder på face book hele tiden.Hele landet har hørt om dette nå!!
de får alle på tv til å støtte Santa Run Hania!

I år har de flyttet "huset" til Santa Run til Tzanakaki, midt i sentrum,og det er masse folk som melder seg på. Man får nissedrakten ,nummer, gratis kuponger for drikke og inngang til festen etterpå med i prisen som er 15 euro. Fra i morgen er det 20 euro for å melde seg på. Hvis man kommer til øya, kan man reise med Anek ferga med 25% avslag i prisen. Det er faktisk endel grekere som kommer til Hania bare for å delta!!
De sier på nyhetene at de har fått påmeldinger både fra Norge og Sverige,og det er de så stolte av!!
Jeg gleder meg veldig, meldte på både Gro og Michelle.
Ellers er byen full av veldighet om dagen Julebasarer, innsamling av melk i form av et melkejuletre utenfor Agora i dag, Røde Kors samler inn både penger, mat og klær til fattige. De er utenfor Agora og de deler ut mat til 400 familier i julen.
melkejuletre lages i dag utenfor Agora,

Iatri Tou Kosmou (verdens leger)

og Røde Kors,

flinke frivillige i Røde Kors med mat til mange,






Hamogelo Tou Pediou, "Barnets Smil" er en annen organisasjon som nettopp har åpnet kontor her i Hania. De hjelper barn som er på noen som helst måte misbrukt eller i nød. De har en stand ved 1866 plassen og selger mye fint.
Standen til Hamogelou tou Pediou.
Grekere er ikke så opptatt av, eller vant til julegaver som skandinavere er , men det å dele i disse høytids dagene , er vedlig vanlig. Når man har lite og selv sliter er det kanskje lettere å se at andre trenger hjelp?
Jeg er glad det er så mange å støtte og at disse organisasjonene som jobber for mennesker med problemer, enten økonomisk, helsemessig eller annen type hjelp ,blir støttet til jul.
Vi har bare godt av å ta litt av det vi har å gi til de som har mindre enn oss, eller trenger vår støtte rett og slett!
Etter at jeg hadde vært i byen, fikk vi oss et bad alle fire ,akkurat før noen store mørke skyer kom!! Det var deilig, og Gro,Jack og Ektor kom seg uti de også!!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Spilia

Nyheter

Hjemme igjen.

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.