Min jul på Kreta.

juleaften hos oss med kalkun,
Siden den første julen vår i Sitia i 1984, har jeg laget mine egne tradisjoner og julehygge hjemme.
Heldigvis kom Liv og Tore på juleferie i 1985,og da fant Tore og jeg på at vi skulle lage pepperkakehus.Han og Liv bodde hos en engelsk dame som hadde en kokebok med pepperkakehusoppskrift.

pepperkakehus fra Sitiatiden,

Det var skikkelig gøy,og ble kjempefint. Siden den gangen har vi hatt pepperkakehus de fleste år.Tonia syntes det var veldig artig og hun inviterte alltid venner til bakingen. Men i år orker jeg ikke,vond skulder og Tonia ikke motivert,du forstår.
Det betydde mye for oss å få besøk av søster og svoger denne julen.De kom også i 1987. Vi plukket inn en sypresskvist,og pyntet den. Dette gjorde vi til helt vi flyttet sammen med Jorgos,da vi begynte å kjøpe tre hvert år som andre folk!!
Liv og Tore julen 1987,
Stine og jeg reiste til Norge en jul,og til Kina en annen, ellers var vi alltid hjemme hos oss selv i julen.
Vi feiret alltid på juleaften,og det var det jo ingen andre rundt oss som gjorde. Grekere ,engelskmenn og amerikanere feirer 1.juledag. Da vi flyttet hit til byen ,og ble kjent med skandinavere og tyskere,ble det mer normalt. Hele byen og folk flest stresser rundt og handler, mens vi spiser julemiddag.
Her ble vi med svenske venner til svenske foreningens julefest til Luciadagen. Stine syntes det var gøy, med tomte,Lucia,Stefan,pepperkaker og lussekatter. Vi ble med noen år, men så gadd ikke Stine mer. De holder på hvert år, svenskene.
jul med svenskeforeningen,
Jorgos syntes det var rart, og han var ikke vant til å feire julen. men han vendte seg til det,og har lært med årene å feire på juleaften. Han hadde også store problemer med å forstå vitsen med alle disse gavene og mat.Jorgos lærte hjemme at gaver ikke er nødvendig og har problemer med å ta imot. De hadde aldri hatt juletre eller gaver. Min svigermor pleide å lage middag på 1.juledag og vi spiste alltid hos henne klokka to. Hun ville ikke ha gavene vi hadde med,og vi fikk aldri noe av henne. da hun ble eldre,lærte hun seg å ta imot disse julegavene,og å sette pris på dem. Siste julen fikk jeg en juleduk av henne!!!Jentene fikk alltid litt penger.
juleaften 
juleavslutning i barnehagen,
Jeg begynte å lage fylt kalkun på juleaften,og har blitt ganske flink etterhvert. Fyller den med kjøttdeig,pinjekjerner,kastanjer,osv.Mmmm kjempegodt!!Vi baker alltid pepperkaker og jeg lager masipan og andre julegodter og kaker. For noen år siden kjøpte vi et plasttre, Jorgos var lei av å kjøpe ekte trær,jeg var syk og han kom hjem med plasttre. jeg ble sur, og skuffet,men vet du hva,jeg har vendt meg til det!!Se selv,slett ikke verst,eller hva syns du?

De siste årene har vi hatt Gro her hos oss på juleaften,siden hun ble enke og kjøpte leilighet her. Stine kommer sjelden hjem til jul dessverre,men nå har hun jo sin egen familie!
jul med familien til Jorgos og Gro,

1.juledag på Omalos,
jul i fjellene i 1994,
juleferie i Aten 2000,

Gro

























Jeg pleier å gå til julemesse i den katolske kirken på juleaften. Veldig stemningsfullt og internasjonalt. Europeiske julesanger,alle synger på sitt språk,gresk,engelsk,polsk,osv. Det kommer alltid veldig mye folk.Mange filipinske jenter,amerikanere fra basen,italienere,polakker osv.
Som du forstår ,har vi det kjempekoselig og rolig hos oss i julen.I år kom Gro med kofferten full av gaver fra Stine til oss. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.