Siste helgen i august.

Hei,hei. Siste dagen i august i dag. jeg har vært nede og badet med hundene og sitter her i gården med laptopen å planlegger dagens blogg. Mannen er på Harley tur til Iraklio med Harley gjengen og jentene sover enda. Det blåser mindre enn det gjorde i går, og jeg har tenkt meg en tur til Nea Hora i ettermiddag for ett kveldsbad med Morten,Hilde ,Zanna og Viktor.
Jeg er glad september kommer,og det erde fleste greske foreldre med skolebarn også. Skolen starter opp igjen  8-11 september. Ferien varer tre måneder, og ALLE puster lettet ut når skolen endelig begynner igjen.
Ingen kan sitte inne i klaserom i august måned,og da har foreldrene ferie.
Jeg nyter sesongens frukter som jeg kjøper ferske på gatemarkedet hver lørdag.Mmmm, sunt og supergodt!! Er du i Hellas i august/september spis ferske fiken, druer og meloner, de er på sitt beste nå.
Fiken,druer og vannmelon,.
På  fredag hadde jeg en utrolig hyggelig vandring. Tre norske par dukket opp, vi gikk først opp på den lille rundingen som var del av muren, og herfra har man utsikt over hele byen,og fjellene bak. Vi fikk en ivrig unggutt til å fotografere oss.
Her ser vi toppen av muren og rundingen sett fra Nea Hora,

Kristin,Torgeir,Hilde,Morten,Karine, Arnt og meg,
Hilde og Morten var med på min første vandring, og det var artig å ha dem med igjen. Jeg forandrer ruten litt nå og da og de hadde ikke vært inne i synagogen eller inne på området som er slutten på vestre vollgrav San Salvatore. Denne fredagen var det rockekonsert og stengt med vektere i porten. Beklager,ingen inngang før klokka 19.30. Vi skal ikke på konsert sa jeg, bare kikke i fem minutter. Nei, ikke lov. Men så ombestemte den ene seg(han så vel på alderen vår at vi ikke var noe trusel eller publikum), det var bare fryd å gammen. Vi gikk ned i den kloster kirken som er gravd ut, og de unnsyldte seg veldig da vi gikk etter fem minutter!!
detalj fra klosterkirken,
kunstverk inne i Renieris kapellet,
Renieris kapellet med Heidi fra forrige uke,

lekende barn,

det jødiske kvarter,

Splantzia med morten,Hilde,Kristin og Torgeir,

Akkurat som forrige uke endte vi opp på "The Well of The Turk" og koste oss med god mat og drikke i hyggelig selskap.
Eieren Andonis er med på bildet,

høy stemning.
Nå som turene går mot slutten kjenner jeg at dette er noe jeg kommer til å savne. Så trivlig med alle disse menneskene jeg treffer!!Artig å se fjesene på disse ivrige bloggleserne og bli kjent med helt ukjente ansikter. Takk til alle som har dukket opp på sommerens turer! Går altså to ganger til, så ser vi i oktober, vet ikke enda.
Ikon nisje i et hus i Splantzia,
I går så jeg noe merkelig nede i veien her da jeg gikk tur med hundene. Et ikon utenfor et hus med høytalere og kirkelig utstyr.
Ikon klart til sermoni, 

Små flagg i gata,
Hva er nå dette tenkte jeg, og små flagg i den smale gaten,slike som alltid blir hengt opp utenfor kirkene når det er en helgendag.
Agia Zoni utenfor kirken.
Stor var min overraskelse da jeg så det samme utenfor kirken her. Agia Zoni leste jeg på ikonet. Hvem er det tenkte jeg? Det er altså det hellige beltet til Maria!!Og hun holder det i hendene. Ja, det var en gudstjeneste og masse damer der klokka seks, og i dag det samme.
Gudstjeneste med blomsterkranset ikon,

og spesielle brød.
I følge gresk ortodoks kirke ble hennes belte funnet og bevart i Konstantinopel dagens Istambul,og finnes i dag på Agios Oros, som er denne kloster halvøya utenfor Tessaloniki hvor bare menn kan komme inn! I går ble det altså feiret i Splantzia!!Mye å følge med på av helgendager. Jorgos har aldri hørt om dette før, ikke vet vi hvorfor det ble feiret dette året.
Gratulerer til alle Alexandraer og Alexandere som også har navnedag i dag!!!
Den Hellige Alexandra bysantinsk keiserinne og helgen.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora