Nye løsninger i krisetider.

Bruktbutikken vår her i Splantzia rett ved siden av Glimidakis kafeen.
 Hellas har vært i en berg og dalbane i årevis. Et fattig land etter krigen og borgerkrigen, utrolig fattigdom på 50 og 60 tallet, så gikk det langsomt oppoverbakke. Først på 80tallet begynte det å bli velstand ikke bare for de rike, og forskjellene ble mindre mellom fattig og rik.Min generasjon vokste opp uten strøm og sko, eller iallefall hadde de bare til det nødvendigste.Etterhvert kom de seg vekk, og fikk seg en utdannelse  gjennom foreldrenes vilje til å betale for skolegang UANSETT hvor lite som ble igjen å leve av for foreldrene. Nye jobber ble skapt, og bankene lånte ut penger til alle, bygg ditt eget hus, kjøp bil!! Selvsagt ville man bo bedre og eie en bil!! En naturlig oppgang som hele Europa delte.Jeg husker at jeg prøvde på 80tallet i Sitia å gi bort Stines avlagte klær, men nei, ingen ville ha dem, de var jo ikke fattige!!!!Deres barn skulle ALDRI gå i avlagte klær slik som de måtte! Det var ikke lett for meg å forstå, men jeg ga opp å prøve å gi bort noe brukt. Denne opplevelsen hadde jeg også her i Hania. Jeg ble veldig glad da noen britiske og amerikanse damer åpnet en bruktbutikk i Splantzia i 1992.Endelig ett sted å levere inn og kjøpe brukte barneklær, og å kjøpe brukte bøker!! I begynnelsen var det mest utlendinger som brukte butikken, men etterat de flyttet inn i lokaler i Daskalogiannis gata begynte grekere å levere inn klær og å kjøpe ting der. Det var ikke lenger krise å gå med noe brukt.
Amerikanske Carla har nyåpnet bruktbutikken og er overveldet over folks interesse.

Jorgos Carlas mann ved kassen.
I dag er det en nødvendighet for mange å kjøpe brukt av økonomiske grunner. Denne bruktbutikken To Pazari, har ett system hvor du får et nummer som du oppgir hver gang du leverer inn noe,du bestemmer selv om du vil at det som ikke blir solgt skal gå til Røde Kors, eller du tar det tilbake. Når du kjøper noe oppgir du nummeret ditt, har du noe på kontoen trekkes det fra, eller du får pengene utbetalt. Store summer blir det ikke, men jeg kjøper stadig fine klær og masse bøker og betaler sjelden noe, siden jeg hele tiden leverer inn. Butikken måtte stenge en stund for opppusning og folk gikk berserk, når skal dere åpne igjen??? De åpnet igjen for noen dager siden, og alle er glade.
Mye fint å finne, de har litt av alt.

Gardiner, tepper, klær,sko og leker.
Grekere, europerer som bare elsker å kikke på klær og å kjøpe bøker og fattige innvandrere som ikke har mye penger.Du kan også avertere alt du har til salgs av møbler i  butikken. Ny nød, nye tider for brukte ting!!Nå er det også moderne og kalles vintage!!
Dette er byttenettverkets merke.
Vi har også en annen måte å skaffe seg klær, husholdsartikler og alt annet på uten penger.Diktio Andalagon, Bytte nettverk heter det. Dette er et nettverk som startet opp får to år siden og har ett prinsipp at penger ikke er involvert. Du melder deg inn, oppgir den tjenesten eller tingen du har til "salgs" som så får poeng etter hvor mye den er verdt.Si du er engelsklærer, hvor mange poeng er en time verdt? De har et system, så kommer du i kontakt med en som trenger engelsklærer og har olivenolje å "selge" og byttehandelen er igang. Den ene underviser og den andre betaler i olivenolje. Det er selvsagt en tidkrevende jobb å regne ut alt dette, men det er frivillige som med stor glød holder det hele igang. De arrangerer basarer annenhver søndag på en skole midt i sentrum, og det er fullt opp av folk, med underholdning, mat og hygge.
Her føres det opp det man har i poeng.

Litt hjemmelagde kaker og kaffe til salgs.

Frukt og grønnsaker.
Olje, vin, bøker og klær.
Her er det tillatt å selge kaker, brus ol. men ellers er det bytting som er saken. Dette nettverket finnes også i andre byer, men Hania startet først og nettverket her er stort. Bortsett fra dette er selvsagt det å gi bort barneklær veldig i vinden, heldigvis og facebook er full av sånne grupper.Det er håp, nød lærer naken kvinne å spinne!!!
Tenkte kanskje det var på tide å bli kjent med mine elever Kostas, Leda og Dimitris.
Leda setter seg på skolebenken etter vaskingen.
Leda og jeg har en sånn utveksling, hun vasker hos meg og jeg underviser henne. Jeg trekker fem euro av på lønna hennes, og alle er fornøyde!!Hun jobber som kammerpike på et hotell i sommerhalvåret, dvs det er jo 7 mnd.,og vasker hus resten av året. Hun lever sammen med mann, sønn, svigermor, svoger og svigerinne i en liten leilighet.De er albanere og tjener kjempedårlig. Vi koser oss med norsken, og er stolte over at hun greide å kommunisere litt i sommer og vi er opptimistiske for 2014!!!
Kostas jobber i  Luftforsvaret, og drømmer om å finne seg jobb i Norge.Han er en stjerneelev og elsker å snakke norsk.Vi ser filmer og tvprogram på norsk, og han kikker stadig etter muligheter for en jobb i Norge.
Kostas min stjerne elev.
Dimitris er min yngste elev i øyeblikket, han er fjorten år.Han vil gjerne lære norsk så han kan kommunisere med alle norske ungdommer som kommer hans vei om sommeren ute i Agia Marina der han bor. Han er flink, og lærer veldig lett. Jeg tar bussen ut til ham og underviser på gutterommet!!Artig å undervise barn også.
Hjemme hos Dimitris.

Gøy å lærer norsk!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Spilia

Nyheter

Hjemme igjen.

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.