Maleme- Manoliopoulo - Zounaki- Maleme

 


I går kveld gikk jeg en lang tur som jeg hadde planlagt lenge, men ikke funnet rette dagen for. Jeg vill så gjerne gå litt lenger vekk, til et område jeg ikke hadde gått i før. Nedenfor, sør for Xirokambi Ξηροκάμπι ligger en landsby som heter Manoliopoulo Μανολιόπουλο. jeg var nysgjerrig på å utforske dette området litt. Vi har varme dager nå, så da er det best å gå på kvelden. Opprinnelig hadde jeg planlagt å starte klokken 18, men kom av gårde litt senere. Først gikk en vanlig vei ut av Maleme og opp mot nabolandsbyen Xamoudohori, Ξαμουδοχώρι. 


druene er umodne og knallgrønne enda,


det vokser kapersplanter overalt her,

så vakre blomster

Jeg gikk litt lenger øst og ned mellom olivenlundene. Her kunne jeg beundre landsbyen Kiparissos Κυπάρισσος litt vest og så bar det oppover igjen. Jeg tok en pause under et tre der det står en benk og et gammelt bord. Svetten rant i oppoverbakkene. 







På toppen kunne jeg nyte utsikten og gratulere meg selv med å ha nådd opp og så startet jeg på det ukjente. Jeg fant en vei som skulle føre meg nedover i dalen under, mot Manoliopoulo og den var ganske ny og veldig svingete, ingen bilvei akkurat.







 








Helt nederst traff jeg bilveien og så skiltet til landsbyen.


Det var for sent til å gå inn i landsbyen, så jeg fulgte bilveien mot Zounaki Ζουνάκι. 














Det nærmet seg solnedgang og jeg ringte Jorgos så han kunne hente meg klokken 21. Denne veien var bred og asfaltert, men veldig mye oppover!! Oppover og oppover.... Det tok lenger tid enn jeg hadde beregnet. Når du ser på kartet, ser du bare en vei og det ser greit ut, men ute i terrenget er det straks noe annet. 

kirken i Zounaki.

Endelig begynte veien å flate ut og da solen gikk ned, rundt 20.35 hadde jeg begynt på nedover turen. Jeg var i kontakt med Jorgos, han kom med motorsykkelen fra byen og nærmet seg. Jeg fikk lyst til å løpe nedover. Endelig var det litt kjøligere og jeg følte meg så fri og lykkelig der jeg løp nedover bakkene. Vel nede på den litt mer trafikkerte veien, sluttet jeg å løpe. Jeg kom inn i Zounaki Ζουνάκι landsbyen og da jeg var på vei ut av landsbyen, så jeg lyset på motorsykkelen. Det mørknet mens vi kjørte hjem til Maleme. 

Du kan tro det var deilig å ta seg en dusj!! 

Av og til trenger jeg en langtur uten hundene. God helg fra Kreta og Maleme. I morgen er det Eu- valg, men interessen er ikke skyhøy i Hellas.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Dødsulykke i Samaria ravinen.

Siste dagene før norgestur

Rapport fra helgen

Septembertur til Falasarna

Småprat

Maleme- Manoliopoulo- Loutraki- Maleme

Første uken i oktober

Gode råd for en bedre ferie på Kreta.

Nyheter

Oppdateringer