Hjemme igjen.

 


Det var fint å være i Norge, fint å treffe venner og familie, godt å være sammen. Og godt å være hjemme igjen. Jeg reiste jo fra et frodig Kreta og dro opp til et kaldt Norge. Det snødde mens jeg var der, men så kom våren for fullt rett før jeg dro tilbake.
mormor, Sebastian og farmor på søndagstur,

Turen nedover gikk fint, men jeg er ikke særlig glad for denne tidlige avgangen på tirsdager. Jeg hater å stå opp klokken 03.30 for å rekke det første flytoget fra Sandvika. Det var 0 grader da jeg dro. Flyet var fullt og turen gikk helt fint. jeg fikk lukket øynene litt. 


snøen har nesten smeltet,










På flyplassen i Hania la jeg merke til at det er to minibanker eller ATM inne i bagasjehallen, begge fra Euronet. IKKE bruk disse!! Ta dem som er fra en gresk bank, så betaler du mindre til banken. Dette gjelder alle steder i Hellas. Disse ATM ene er overalt. Ute i ankomsthallen er det flere minibanker fra greske banker.  Vel framme tok jeg en taxi til Splantzia. Jeg spurte sjåføren om jeg kunne betale med kort, det kunne jeg. han sa nå har de aller fleste kortterminaler i taxiene. Prisen fra flyplassen til sentrum var 30 euro. 

Min familie i Splantzia tok i mot meg med glede, men lille Alex var ikke helt sikker og smilte litt beskjedent til meg, mens han lo da han så pappous παππούς (bestefar) Jorgos. Men i går var jeg barnevakt i noen timer og da myknet han litt og smilte og pludret. 



Her ute i Maleme er det deilig og luftig og jeg har vært på tur med hundene igjen og vi har vært glade for å være sammen igjen. Det var veldig varmt de to første dagene, men i dag blåser det vestavind og er deilig.



valmuer

og ville gladioler,

Maleme,


oliventrærne blomstrer,















Cookie er glad for å ha meg tilbake,

begge to vil ligge sammen med meg på sofaen,













Mens jeg var i Norge, kom Hellas tillegget til VG. Det kan kjøpes overalt, kan også bestilles på nettet.https://butikk.vg.no/ Jeg var med journalisten fra VG da hun var her i august, og vi gikk en runde i byen for å besøke diverse butikker. Dere finner artikkelen i bladet og det er fullt av gode råd og tips om reiser i Hellas og på Kreta. 



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Til minne om Bjørn.

Nyheter

Aprilsøndag i havna

Spilia

Lafonisios dromos

Siste dagene i mars

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.

Småprat