Bryllup og barnedåp

 


I går var jeg i et tradisjonelt gresk bryllup med barnedåp. Det var Franseska og Andonis som giftet seg og lille Dimitris på 18 måneder ble døpt. Paris, Katerinas sønn, er barndomsvenn med Andonis og ble spurt om han ville være gudfar for deres sønn. Dette regnes som en stor og ærefull jobb, det å være gudfar eller gudmor betyr mye i Hellas. Her har de jo ikke faddere, bare den som er gudfar/mor. Det regnes også som en viktig ting for resten av livet og det å ha en god gudfar/mor er viktig. Man blir regnet som familie og gir gaver til barnet og skal følge det opp. Det er jo ikke alltid at det blir sånn, det har jeg sett med mine egne døtre. Her spiller vennskapet mellom foreldrene og barnet inn og hvor alvorlig man tar "jobben".

Jeg ankom kirken mens bryllupsseremonien var godt i gang. Jeg kjenner jo ikke de unge og var invitert av Paris til barnedåpen, så jeg tok ingen bilder av selve bryllupsseremonien. Det var masse folk og trangt og umulig å se noe. Men jeg tok plass for barnedåpen og her følger noen bilder:

Paris er klar,






















































Det er jo en langtekkelig greie og de fleste små skriker mye. Barna er jo forholdsvis store når de døpes og får med seg alt. Det er så mye ritualer at en liten kropp blir sliten og lei. Paris klarte jobben fint, dette er hans andre gang som gudfar!! 


Alt klart for at brudeparet kan forlate kirken,





Hele familien hans var møtt opp, far Vangelis, Katerina, søster Melina og lille Mihalis.


Katerinas søster Maria og hennes datter Despina var også der. 

Vi satt sammen på festen etterpå og koste oss med litt ståhei rundt brudeparet og dåpsbarnet, med høy musikk og lys, bryllupskakeskjæring og kasting av brudebuketten. Det var god mat, musikk, dans og alle var glade.









Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Til minne om Bjørn.

Nyheter

Hjemme igjen.

Aprilsøndag i havna

Påsken 2024

På tur med Edith og Arne

Lafonisios dromos

Imbros ravinen

Spilia

Det greske alfabetet.