Nyheter

 

Stranda i Maleme i dag.

Først vil jeg få takke alle dere som sendte meg varme god bedring hilsener etter siste innlegg. Tusen takk til en hver av dere, det varmet. Jeg ligger fremdeles på sofaen det meste av tiden, men er jo mye bedre. Det er så kjedelig å være tålmodig og ikke å gå noe særlig rundt. Men, som før sagt, ingenting brukket, så jeg er nok snart ute på tur igjen. Foreløpig er det bare småturer med hunder. Kulen i pannen er veldig øm og gir meg ekstra mye hodepine, men det går jo framover. 


Nå er Leo og jeg i Maleme i helgen og han og Cookie leker så fint sammen. Vi blir til mandag. Nå har vi hatt en flott solskinnsdag med varme og lite bølger. Da jeg var nede for å ta et bad i formiddag, var det blikkstille og en god del turister. Nå er det jo høstferie i Europa og mange barnefamilier har kommet hit på ferie. Etter tre dager med en del regn, men ikke kaldt og ikke stormvinder, er jo deilig med fine dager. Regnet gjorde underverker for den tørre jorda, det var nok til at det hjalp. 

regn i mm. i Hania området på lørdag,

Dette regnet skapte litt problemer i Hania på onsdag, det regnet noe voldsomt i noen timer og veiene ble til elver og noen steder kom det vann inn i husene. Mange av de stedene i landet som var rammet av flommen i forrige måned, hadde problemer igjen. Men denne gangen ga regnet seg fort, så skadene ble ikke så store. Vi hadde besøk av Katerina, ellers koste Leo seg med kattene.



det var stille og stengt på torget i Splantzia på tirsdag kveld,





En nyhet som opptar mediene her i byen nå, er fjerningen av det blå flagget på deler av Falasarna. Det er stor diskusjon om det er de private som driver solsengutleie og kafeer der som er de skyldige, eller kommunen. De kjører rundt med sånne firehjulinger på stranda når de skal levere mat og drikke til gjestene og det er IKKE lov. Dessuten har de for mye båter og sup-brett o.l. det er ikke lov. Det er også et tema at de ikke beskytter de fredete strandliljene. De tar opp for mye plass 80% av stranda, det skal være stor plass uten senger. Uansett er de blå flaggene fjernet fra den midterste delen av stranda, som er inndelt i to. Bra tenker jeg, men det spiller jo liten rolle egentlig for de som driver der om det er blått flagg eller ikke. Jeg og mange med meg, håper at de nå begynner å ta vare på strendene her i stedet for å ødelegge dem. Særlig Falassarna og Elafonissi som er så berømte, må sikres bedre mot ødeleggelse. Kommunene må passe bedre på og stoppe denne utrolige utnyttingen av stranda.




Det er snart kommunevalg og det er valgtaler og nye ansikter har dukket opp i de fleste kommunene. Også her i Platanias kommune og i Hania. Det blir spennende å se om de samme blir sittende eller om nye kommer til. Her ute i Platanias er de rimelig sikre på at ordføreren blir sittende, vi får se.....










Tilslutt en koselig nyhet om en ung mann fra USA som ville overraske kjæresten med å fri til henne i havna her. Hun visste ingenting, men alle vennene og søstrene hennes som er med på ferie her, visste om det. De gikk en tur i havna, så spør kjæresten hennes om de ikke skal ta bilde under den fine pynten som sto der. Jo, hun ble med, og ble fridd til. Som det står i reportasjen: Hun så JA!






Nå orker jeg ikke skrive mer. Fortsatt god helg til dere alle.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Til minne om Bjørn.

Nyheter

Hjemme igjen.

Aprilsøndag i havna

Påsken 2024

På tur med Edith og Arne

Lafonisios dromos

Imbros ravinen

Spilia

Det greske alfabetet.