Nyheter om Samaria ravinen.

 


Da er jeg tilbake på Kreta. Jeg kom med det tidlige morgenflyet i går, men nå er jeg utsovet. Ikke min favoritt å stå opp 03.30 for å nå et fly, men, men. Her er jeg altså igjen med bloggen min. Jeg har hatt en fin mormor-uke i Norge med kvalitetstid med døtre og barnebarn. Været var litt ustabilt, men vi koste oss. Det er ikke så viktig for meg, som har så mye sol og sommer her, men trist for folk på Østlandet med så mye grått vær. Jeg ble bare 8 dager denne gangen.


Det har skjedd litt av vært her mens jeg var borte. Siste dagen før jeg dro hadde vi et litt større jordskjelv her. Det var på 4,9, men i sjøen utenfor Sougia. Ingen hus ble ødelagt eller andre skader, bortsett fra at en stor stein løsnet under selve jordskjelvet og falt ned på en turist som var i Samaria ravinen. Dette er jo den travleste tiden på året, så ravinen var full og alle ble evakuert ut av ravinen. Den stakkars spanske turisten på 45 år, ble reddet ut med helikopter og måtte dessverre amputere den ene benet på sykehuset.


Han var veldig dårlig etterpå, men han klarte seg. Han ble fraktet tilbake til Spania med fly for videre behandling på sykehus der.
  
Ravinen har vært stengt siden, i 10 dager nå. Først som en sikkerhet mot etterskjelv, siden måtte ravinen ryddes for stein og sikres. Ikke alle turister fikk med seg at ravinen var stengt og møtte opp i begge ender, uten å få lov å gå inn. Innbyggerne i Agia Roumeli har reagert, de har jo mistet mye inntekt i denne perioden, men sikkerheten går først. 










Etter at en turist druknet i ravinen under et regnvær for mange år siden, stenger de ravinen hver gang det er meldt mye regn. Dette er jo upraktisk for alle turister som drar opp til Omalos for å gå den, men det lekes ikke med sikkerheten til fotturistene i ravinen. Dette er en nasjonalpark, man betaler for å komme inn, og de ansvarlige for sikkerheten er nøye med dette. Dette jordskjelvet var det ikke mulig å forutse og det er første gangen noe sånt har skjedd. Tragisk for den stakkars mannen som mistet benet sitt. 

I går var det befaring av ravinen av representanter fra myndighetene , og det er blitt bestemt at den åpnes igjen og regnes som sikker nå. Først var det snakk om at hver enkel måtte underskrive en erklæring om eget ansvar, men det har de gått bort fra nå. Det ser altså ut som ravinen vil fungere som normalt igjen. Vi kan bare håpe at det ikke skjer noe mer. 










Det er jo alltid en risiko å bevege seg ute, man kan forstue eller brekk benet, man kan falle, eller få et illebefinnende inne i ravinen, men sånt skjer. Alle går jo på eget ansvar, men det er lege der, og esler til transport for de som ikke lenger kan gå resten av ravinen. Hver dag får noen små eller store problemer, særlig på grunn av dårlig fottøy og dårlig form. Men å måtte amputere benet!!! Aldri skjedd før og vil forhåpentligvis alle skje igjen!

Når vi beveger oss i naturen tar vi jo en risk. Vi må være godt forberedt, med godt fottøy og være forsiktige selv. Det å ikke overvurdere seg selv, ha med nok vann, ikke gå alene, være i god nok form, er jo viktig når man går i dette området. I Samaria ravinen har vi vill natur, med mange løse steiner og dyr som beveger seg rundt ovenfor, og  det kan  jo hende at en stein løsner, men vanligvis går dette bra. 

For all del, ikke slutt å gå ravinen!! Bare vær forberedt og hold seg oppdatert på om ravinen er åpen når du ønsker å gå den.

Jeg kommer tilbake med nye innlegg om min hverdag her nede, denne gangen ble det Samaria.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Til minne om Bjørn.

Nyheter

Hjemme igjen.

Aprilsøndag i havna

Påsken 2024

På tur med Edith og Arne

Lafonisios dromos

Imbros ravinen

Spilia

Det greske alfabetet.