Søndagstur

 


Det er søndag og jeg fikk meg en fin tur i Maleme i dag. Jeg har vært i byen siden Tonia er på besøk, men tok bussen ut i formiddag. Det var veldig bra turvær i dag, sol og litt overskyet og rundt 20 grader. Jeg gikk ut fra landsbyen og det var oliveninnhøsting rett utenfor.

Så gikk jeg opp til neste landsby, Xamodouhori Ξαμοδουχώρι og tok av fra veien midt i landsbyen, til den bittelille Mariana Μαριανά. 

















Her møtte jeg denne gjengen:




Det er tydelig at det er olivenhøst nå, det ser og hører man overalt der ute. Det ligger nett klare under trærne og de bruker jo aggregat for å slå med stavene som går på strøm, så det høres på lang vei.












etter innhøstingen blir noen grener kuttet ned,

Jeg gikk en vei jeg ikke pleier å gå og det liker jeg ekstra godt. Jeg gikk oppe på en liten høyde og hadde fin utsikt til alle kanter og visste hele tiden hvor jeg var. Det var dermed lett å finne retningen jeg skulle gå og ta riktig vei videre der veien delte seg.
 ser dere stedet jeg gikk i dag, på høyden i bakgrunnen, sett rett ovenfor

Noen inntrykk fra turen:










 

I dag lå de hvite fjellene og åsene pakket inn i grå skyer.

Jeg fant en liten kirke jeg ikke hadde sett før:
















Jeg tok en pause mellom oliventrærne og studerte kartet litt.











Turen endte opp i samme landsby som sist søndag med Ingunn, Vlaheronitissa Βλαχερονίτισσα. Jeg gikk en bratt bakke opp til landsbyen gjennom et frodig område og så var det bare hjemturen igjen. Den vanlige veien ned til Maleme Μάλεμε.








Etter litt mat, en dusj og litt hvile, tok jeg bussen hjem. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Kathara Deftera i Nea Hora

Siste dagene i mars

Småprat

Spilia

Nyheter

Hippiene på Matala stranda.

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Nyheter

Det greske alfabetet.