Ut på tur, aldri sur.

 

Torunn, Jenny, Anne Grete og Heidi.

I natt har det regnet noe voldsomt, vi gikk å la oss med puter på stoler og benk, med tøfler og bok ute under åpen himmel! Boken min er helt gjennomvåt, den var god, hadde nettopp begynt å lese den. Kanskje kan den reddes? I dag er det overskyet og 20 grader. Kattene satt i døråpningen og kikket ut lenge før de bestemte seg for å gå ut i morges, de er ikke vant til regn og var litt redde i natt. Jeg har vært på apoteket og da jeg gikk forbi busstoppet sto det sikkert 30 og ventet på bussen! Veldig mange barn. Lurer på hvor mange som ventet på stoppet i Platanias. 


Men i går var det fint vær og det ble tur med fire friske spreke damer. Gamle kjente for meg var Anne Grete og Heidi, som traff hverandre på turene mine i Gamlebyen for en del år siden. De har begge vært med på det meste av turer, men aldri her ute i Maleme. Med på turen var også Torunn og Jenny. 












Vi startet tidlig og gikk opp til nabolandsbyen Xamoudohori Ξαμουδοχώρι. Det ble spising av bjørnebær, druer, fiken og plukking av granateple underveis.

her fant vi jammen noen modne granatepler,


fikenpause,

søte druer,

og bjørnebær,













De samme gjessene som er ute og går hver gang jeg kommer til landsbyen, var også ute på sin ettermiddagstur på denne onsdagen. 






Vi tok en tur opp til høyden bak landsbyen hvor det er flott utsikt til alle kanter og en kirke med benker utenfor, passelig for en liten pause.


bilde lånt av Heidi,





Så gikk vi en runde rundt i landsbyen, innom kirkegården der og nedover til Maleme igjen. Alle fire var i sprudlende humør og koste seg veldig.













 







Vel hjemme igjen i Uglehuset, tok vi en te-pause før damene ville ut på livet i Maleme.


Vi spiste nede ved stranda før de tok bussen tilbake til Platanias og Agia Marina hvor de bor på forskjellige hotell. En fin tur og en fin kveld. Det minnet meg om den gangen vi gikk på byvandringer og spiste på tavernaer i Hania etterpå. 

Det er spesielt for meg når gamle travere kommer igjen og igjen, og ekstra spesielt når noen er blitt venner på turene mine og treffes igjen på Kreta etter mange år. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.