Fine augustdager i byen

Det er august og høysesong. Øya har blitt "invadert" av greske turister fra fastlandet ved siden av alle andre turister. Det er fullt av folk og biler overalt og det er tilløp til trengsel i havna om kveldene.

Gamlebyen med hovedgata Halidon er full av folk hele døgnet, og folk står og venter på et bord ved de beste spisestedene.

Sist helg var fergene fulle av ferierende fra Aten og denne helgen ventes enda flere. Trafikken i sentrum er kaotisk og de fleste tuter og er småirriterte. Lokalbefolkningen prøver å trøste seg med at om noen uker drar de, og vi får tilbake veiene og ikke minst parkeringsplassene. Det er klart at det blir veldig mange flere biler på veiene når så mange leier seg inn selv og leier bil. Det skal parkeres og kjøres rundt i byen. Dessuten kommer jo mange på besøk til slekt og venner i egne biler.

Bussene ut av byen er stappfulle hele tiden og de ansatte gjør en heroisk innsats for å få det hele til å fungere. Noen tjener penger på dette, men de aller fleste her i byen blir bare litt irriterte på så mye folk, biler og trengsel overalt.

Mine barnebarn reiste hjem med mor og far i forgårs etter en måned her. Det var selvfølgelig trist å si farvel, men vi visste jo at det ville ta slutt. Guttene skulle hjem til huset sitt, rommet, venner, farmor og skolen. De var klare for å reise hjem igjen. Nå kan du si at jeg burde være lettet over å få slappe av og hvile meg. Jeg kunne godt hatt dem lenger, de er så langt unna. Vi var ute og spiste siste kvelden, da hadde også Tonia nettopp landet. Hun kom tilbake etter en uke for å være her på bursdagen i går. Vi gikk altså ut mandag kveld Jorgos, Tonia, Stine med familie og jeg. Litt feiring av Tonia, litt fordi det var siste kvelden for de andre. Vi spiste i Daligianni Νταλιγιάννη gata på Throumbi sto ladokolla Θρούμπι στο λαδόκολλα, et veldig bra sted med masse gode retter og grillmat. Vi hadde bestilt bord dagen før og det var mange som ikke hadde bestilt og sto og ventet i gata på bord. Denne gata ligger parallelt med gaten nedenfor Agora. Det er en gågate, den med minareten. Her er det fullt liv hver kveld med mange spisesteder og populært blant byens familier og tilreisende. Vi koste oss med mat for enhver smak og fikk god service.

mange sto og ventet på bord,

vi satt i den delen de kaller avli η αυλή, gården.

Så gikk vi videre til plassen foran Domkirken hvor guttene sender opp noen blå lysende leker som selges på gata i Gamlebyen hver kveld. Det var en fin kveld med levende musikk og stemning.

De minste elsker å gå rundt i byen og kjøpe is, spille spill på arkaden øverst i Halidon, sitte på kafe og ellers bare se på alt folket som går forbi. For dem er det spesielt å bo midt i byen og kunne tusle rundt hele tiden. Pappa Fredrik koser seg også. Stine traff venninnene i byen og på stranda og var veldig fornøyd med ferien.

I går feiret vi altså Tonias  bursdag med mammas bløtkake. Kusine Rafaella som fylte 30 for noen dager siden, kom med barna og Jorgos søster Katerina. Min venninne Katerina kom også med datter Melina og lille Mike. Vi fylte opp hele gården og de tre guttene lekte fint sammen. Vi lot Rafaella få del i kaken og hun ble veldig glad.

Tonia var fornøyd og skal ut med venner i morgen. Da kommer også Michelle hjem. Hun er på den greske øya Anafi Ανάφη, og vi er spente på å høre hvordan hun har hatt det der.

Jeg er tilbake i Uglehuset og de søte små kattungene leker rundt om meg. Kattemor Chanel er glad for at Dexter er i byen igjen og de løper inn og ut i gården hele dagen.