Hei igjen, tid for noen nyheter. Det har blåst kraftig i den siste uka, og dette har gjort at branner som har brutt ut, har vært vanskelig å slukke. Det har brent i store deler av Rethimno fylke, men heldigvis gikk ikke menneskeliv tapt. Det brenner mange steder i landet og slukningsarbeidene er vanskelige. I området rundt Aten, Attiki har det vært store skogbranner de siste dagene, nå er det meste slukket, men det telles 34 skadde, en død og nedbrente hus. Sånn er det blitt over store deler av verden, at det bryter ut store skogbranner som er vanskelige å slukke.

det brant flere steder sør for Rethimno

fra skogbrannen ved Pendeli,

Disse julivindene kalles Meltemi og er et helt vanlig fenomen som gjør det levelig i denne ellers så varme måneden. Vi har hatt temperaturer under 30 de siste dagene, men det har vært røde flagg på strendene og voldsomme bølger. Turistene drar til byene eller ligger ved bassengene. Det er meldt litt varmere og mindre vind mot slutten av uka og i helgen.

Dere har kanskje lest om Antonov flyet som styrtet utenfor Kavala i Nord-Hellas. Det var visst et ukrainsk fly som fløy med våpen mellom Serbia og Jordan. Flyet hadde tatt fyr og brant før det nådde bakken. De åtte ombord er døde, men ved et hell traff ikke flyet folk eller hus da det styrtet.

Ellers går livet sin vante gang her på øya. Det er turister over alt og mye trafikk på veiene. Nå kommer vel Apollo-turene i gang igjen også etter at SAS streiken er over. Det har vært merkbart her, men mange avlyste turer. Jeg snakket med en i dag som har avtale med reiseselskap som bruker SAS.

Det er ganske mye koronasmitte for tiden, men det er mildt forløp og ingen nye restriksjoner. Vi bruker ikke munnbind nå, bortsett fra hos legen og på sykehus.

Selv nyter jeg livet med barnebarna og vi hatt to dager med bassengbading. Vi var på tur til badelandet, Limnoupolis i går. Dit dro vi med det lille toget fra Maleme til Limnopolis og tilbake igjen på ettermiddagen. Jeg betalte 19 euro pr person siden jeg er over 60 fikk jeg redusert pris, ellers er det 29 for voksne, transport + inngang.

bildet er tatt før toget ble fullt,

Vi koste oss veldig både store og små, vi var fire barn og fire voksne. Det var luftig og deilig og ikke stappfullt.  De eldste barna 8 og 9 turte å kjøre alle vannskliene, selv de vanskeligste skliene og de yngste, 5 og 7, tok en vannsklie med voksne og lazy river en "elv" man flyter rundt i baderinger.

Ellers var det bading i bassengene, zip line, hopping og gøy helt til klokken 16, da det lille toget kom og kjørte oss hjem.

Alt for tidlig mente Daniel, ville vært der til stengetid. Dette anbefales, mange voksne drar også dit og kjører skliene hele dagen. Maten er så som så, fast food i barnas ånd og selvfølgelig nokså overpriset. Vi har jo brukt parken siden den startet på 90 tallet og mine barn har vokst opp med den.

I dag dro vi til hotellet Eanthia Village i Gerani, hvor vi kjenner eierne. Der er det en fin restaurant med god gresk mat ved stranda og et stort basseng. Guttene hoppet og koste seg og Sebastian lærte seg å svømme, syv svømmetak!! Stor glede.

Nå sover de små og i morgen kommer mamma Stine. Kan tro de gleder seg!!!