Gavdos første mosjonsløp

 Som jeg nevnte i siste innlegget dro vi til Gavos Γαύδοςfor å være med på et løp. Hvem skulle trodd at jeg skulle begynne med noe sånt? Ikke jeg i hvert fall! Min gode venninne Katerina har vært med på alle slags løp i mange år nå. Jeg pleide å være med å heie og å fotografere, men så tenkte jeg at jeg kunne prøve 2.5 kilometer rask gange og så har det bare fortsatt. Jeg ser etter hvert løp at jeg går fortere og løper mer. Jeg har astma og strever med pusten under løping, men er det nedover går det bedre.

Denne gangen meldte vi oss altså på et 7 km langt løp på Gavdos. Det var bare 7 km for voksne og 1 km for barn. Det var kommunen som arrangerte og de hadde planlagt godt. Vi skulle få reisen med buss og ferge dekket og det var gratis påmelding. Det ble så populært at de 150 plassene ble fylt etter tre dager.

Idrettsfest Gavdos, "Løp sammen med oss", kalte de løpet.

Vi viste fram brev fra Gavdos kommune på busstasjonen i Hania og fikk reise gratis det samme i Sfakia, der billettene til og fra Gavdos ventet på oss.

Vi skulle løpe på søndag kveld og folk ankom fra torsdag til søndag. Vi ble plukket opp fra der vi bodde i busser søndag i 16.30 tiden og kjørt til Kastri der løpet skulle starte. Vi fikk kaps, t-skjorte , tidsmåler og nummerlapp utdelt der. Det var mange frivillige og de jobbet på helt til sene kvelden. De var overalt med et smil.





frivillige i grønt og de to fra Røde Kors,





Vi gikk på kafe og koste oss før løpet. I Kastri ligger det et bakeri som heter Stella, anbefales!

Det var flere hunder med i løpet og noen barn var med på 7 kilometeren, blant annet den eldste av barna som bodde hos Maria. Man kunne gå eller løpe, men etter 1 og 1/2 time gikk man på eget ansvar.


Det var taler av ordføreren og andre i arrangementskomiteen før starten gikk 18.30. 

Katerina fotografert under løpet,

Først gikk det oppover på en sti i pinjeskog. Det var få som klarte å løpe der, de aller fleste gikk oppover. Etterpå gikk det litt bortover og litt nedover, men på steinete sti. 






Det minte meg om alle turene med fjellklubben og jeg gikk så fort jeg kunne og likte meg godt. Det var folk både foran og bak. Turen gikk videre på asfaltvei opp til det gamle fyret. Det var vannutdeling hele veien og Røde Kors mannskap, lege og militære underveis.     

Vi ble alle fotografert av profesjonell fotograf her er noen av mine bilder:

 Hun sto på huk og fotograferte da vi startet og gikk i bakken stakkars dame! Heldigvis gikk det bra både med henne og fotoapparatet!!! 

Katerina kom inn som 4. kvinne, bare sekunder fra 3. plassen!


Jeg løp de siste to kilometerne da var det bare nedoverbakke på asfalt. Ved hver lyktestolpe tenkte jeg, jeg løper til neste!

Jeg hadde som mål litt over en time, og brukte 62 minutter! Superfornøyd. Jeg er jo 65 og har ikke for høye mål. Jeg løp litt sammen med en mann på 75. Han er med overalt. Vi laget liv og røre på fredelige Kastri og det var gøy å være med. 

to brødre vant, de løp på 30 minutter

Barnas løp startet 19.30, de ble kjørt litt opp i bakken og løp til mål! Alle øyas barn var med + barn med foreldre fra Kreta. Barna løp uten tid, men alle fikk diplom og medalje.

Så var det premieutdeling til de tre beste i hver klasse, menn og kvinner:

mennenes bronsevinner med sine to barn som også hadde løpt,








Etterpå var det fest ved skolen. Det ligger et lite idrettsanlegg der og det var DJ som spilte all slags musikk, og det var suvlaki, tsatsiki, brød, øl, brus, vann, frukt og nøtter. Barn, unge, voksne og gamle som spiste og drakk, lekte ball, danset og pratet. Vi koste oss og danset til 22.30, da ble vi hentet i busser og kjørt helt hjem!!!


 



Arbeidet som var lagt ned på forhånd og under hele helgen var stort. Kommunen hadde virkelig gjort et godt arbeid sammen med alle de frivillige. Vi fikk eposter, ble oppringt, vi fikk medaljer alle sammen, hentet, fikk mat og drikke, det ble arrangert fest og vi ble kjørt hjem etterpå! Alle var enige om at selve arrangementet var veldig vellykket.
Mandag måtte vi reise hjem igjen og havna var full av folk og biler som skulle med båten. 




Sarakiniko sett fra båten,
Vi hadde en fin overfart uten mye vind, vi måtte bytte båt i Agia Roumeli der mange ventet på båten til Sougia og Paliohora og vi gikk over på den til Loutro, Sfakia. Så skulle de fleste på busser hjem. Her er bildene mine fra hjemturen: 
Gavdos og Gavdopoula i det fjerne,
Kreta der framme,



Agia Roumeli i det fjerne,

med Samaria kløftens slutt,






en av hundene på båten,
Agia Roumeli

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Spilia

Nyheter

Kathara Deftera i Nea Hora

Hippiene på Matala stranda.

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.

25.mars gresk nasjonaldag