En tur langs stranda

 


Her om dagen tok jeg meg en tur langs stranda fra Maleme til Platanias. Jeg lot hundene bli igjen hjemme, og satte av gårde i 19 tiden. Det blåste kraftig og var rødt flagg alle steder, som det hadde vært de siste dagene. En skulle jo tro det får folk til å avstå fra svømming, men det har vært to drukningsulykker de siste dagene på Kreta. Turister som har badet tross røde flagg og advarsler og ender sine dager på ferie på Kreta, så tragisk











Stranda fra Kolimbari til og med Gerani er beskyttet av Natura 2000 som fødested for havskilpadden Caretta Caretta. Det blir satt opp merking der skilpaddene legger eggene sine, og frivillige passer på. Når tiden nærmer seg at eggene blir klekket, setter de opp ekstra sikring. Samtidig blir belysningen dempet, siden skilpaddene ofte går mot lys i stedet for sjøen.

ekstra merking av reir,


svartmalt belysning,

strandliljer og Caretta Caretta reir,
















De flotte strandliljene Amarilides blomster nå, de er også beskyttet. De er vakre og ville og lyser opp i alt det tørre på denne tiden av året.











en flokk trekkfugler,









Det var en del mennesker på strendene bortover som var på kveldstur som jeg, og nøt solnedgangen. Noen greske familier hadde grillparty med musikk og glade barn og voksne.















Jeg gikk så langt jeg kom, til elva som renner ut mellom Gerani og Platanias. Jeg kom meg opp på hovedveien og over broa. 




Det var ingen vei ned til stranda der, snart mørkt og jeg så bussen komme. En rask busstur hjem igjen til Maleme og jeg kom hjem full av sand i skoene. Deilig tur.

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.