Kveld i Hania

 


Jeg har vært en tur i byen igjen, undervisning, hårklipp, legebesøk og kino! Kveldene er så fine, og jeg hadde bestemt meg for å gå på kino og se en ny gresk film på sommerkinoen i byparken. En fin liten tur hjemmefra og bort til parken langs Papandrou gata med stadion og tennisklubben på venstre hånd. Det er full aktivitet med friidrett og tennis hver kveld nå som alt er åpnet igjen. Skoleferie her nå, og barna nyter kveldene ute endelig. Det fine gamle klokketårnet fra ottomansk tid, er nyoppusset og klokken fungerer igjen, og slår hver time.












Inne i parken var det enda mange familier på lekeplassen, selv om klokka var nesten 21. Greske barn sover jo litt midt på dagen, og er med foreldrene ut om kvelden av og til. 





På kafeen, som var stengt så lenge, var det fullt liv og røre. Et elsket sted for byens befolkning i alle aldre hele dagen. Parken ble anlagt helt på slutten av ottomansk tid, på slutten av 1860 tallet og kafeen er fra 1870. 











Hania er endelig blitt gult og vi gleder oss over nye lettelser fra 1.juli. Kanskje kan vi slippe å gå med munnbind ute!






Byparken Kipos, har en flott kino, ved siden av klokketårnet. Det var nesten fullt, og filmen var virkelig god. Jeg nøt kvelden og filmen og ikke minst friheten til å gå på kino igjen, og være ute etter ni!





filmen begynner, nesten mørkt,

filmens slutt.

















På vei hjem igjen gikk jeg innom nye Bourbos som måtte jo flytte kafeen sin fra torget i Splantzia, og det er fullt hver kveld. Som folk har lengtet etter dette! Gå en tur ut med gode venner og spise god og billig mat! 

kveld i Splantzia,

nye Bourbos,

i går var jeg hos legen og fikk en kortisonsprøyte inn i det vonde kneet, og fikk tappet ut litt væske. Med beskjed om å gå og svømme så mye jeg kan. Slitasjegikt i begge knærne, som så mange på min alder. Jeg får bare fortsette og gå her ute så mye jeg kan ute å være for plaget og nyte alle svømmeturer jeg får! Ellers kjenner jeg at jeg trenger mye mer hvile enn før, det liker jeg ikke så godt, kjenner at jeg får dårlig samvittighet når jeg sitter stille. Overfor hvem? Gamle inngrodde vaner om å være i aktivitet, gjøre noe hele tiden, bare tull å høre på disse stemmene i hodet! Jeg får ta en dag av gangen og innse at årene går og lære å leve godt med å ikke være så aktiv. Jeg savner byvandringer, Doulianaturer og Imbros, men, men.

Jeg har bestilt billetter til Norgestur siste uke i juli og de første i august, og nå ser det lysere ut. Jeg krysser fingre og tær, og håper å få treffe mine kjære barnebarn og barn i Norge i sommer. Gå på kino med de yngste og spise masse is og bade sammen, det lengter vi etter!!!!

Her er det pinse nå. Det vil si at offentlige og private kontorer er stengt på mandag, men butikkene er åpne. God helg til alle fra et varmt men foreløpig stille Maleme.

Kommentarer

  1. Hei! Nyter å lese bloggen din - savner Kreta sånn - Tusen takk for det du gjør 💖 Så leit med knærne dine, tenkte jeg kunne tipse deg om stamcelle-behandling 😊 Fort gjort ved vanlig legetime, kjapt inn og kjapt ut. Et søskenbarn av min mor ble SÅ bra i de vonde knærne etter denne behandlingen. Nå har min far fått gjort det samme, og det virker lovende 😊 De tapper litt blod og sentrifugerer det for å skille ut stamceller, så injiseres disse tilbake i kroppen for å reparere. Kan jo være verdt et forsøk. Ønsker deg en flott sommer 🌸 Mvh Rose H.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Spilia

Nyheter

Hjemme igjen.

Kathara Deftera i Nea Hora

Hippiene på Matala stranda.

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.