Flyreiser


På flyplassen i Aten,
Jeg sitter i stuen min på Kreta, ser på Tour de Ski og tenker tilbake på flyturene opp og ned. Jeg har reist denne ruten siden 1983 og klager ikke, dette er bare en reiseskildring fra denne gangen. Turen opp, gikk på 9 timer med mellomlandinger i Aten og København, mens vi fløy via Munchen i går, og brukte 14 timer fra vi dro hjemmefra til vi var framme her. Jeg er jo ikke så glad i sånne supertidlige avganger, 06 er så altfor tidlig, særlig når man skal komme seg fra Høvik til Gardermoen og må starte hjemmefra 04. I går fløy jeg sammen med min yngste datter Tonia, som skal være her til over nyttår.
Da jeg fløy opp 21., fløy jeg med Aegean bortsett fra siste turen, som var med SAS. Hjemturen med Lufthansa fra Oslo til Munchen og Aegean resten. Jeg stemmer Aegean, virkelig! De er så søte og flinke, du får mat og/eller drikke uansett hvor kort turen er.
ombord på flyet til København,
Tidlig morgen på flyplassen i Hania, nesten tom, bortsett fra oss som skulle med morgenflyet denne dagen.

På Kastrup måtte jeg gjennom hele flyplassen for å finne transfer desken og få meg et ombordstigningskort, det er en lang tur. Etter å ha trukket kønummer og ventet ved en side, fikk jeg beskjed om å gå til en annen del, nytt nummer, ny venting. Da det endelig var min tur, kunne de ikke finne meg! Disse flyselskapene som samarbeider gjennom Star Allianse, har alle et nummer på flyvningene, og jeg var booket inn med Aegaen-nummeret på et SAS fly, altså kunne de ikke finne meg! Etter et kvarter, ordnet det seg!!!!!!!!!! Så var det å finne utgangen til Oslo-flyet.
på Kastrup,
Man må ha god tid mellom flyvningene, ellers kan man fort miste neste fly. Selvsagt var Oslo-flyet forsinket, mer venting, men jeg kom meg til gamlelandet, der familien ventet i spenning.
Etter en strålende ferie med familie og venner, satte jeg nesen hjemover i går. Avreise 04 fra huset, drosje til Sandvika hvor vi tok det første toget til Gardermoen. På flyplassen oppdaget vi at alle som skulle fly Lufthansa, måtte sjekke inn manuelt. De fleste hadde kommet med toget, og vi var det etter 5, så vi ble litt forsinket ved avgang før alle passasjerer var ombord.
Deretter måtte jo flyet avises. det var en liten kjekspakke til hver, og en liten kopp te, ingen samlet noe inn, og de var effektive, men ikke smilende. I Munchen fikk vi oss en god frokost før turen gikk videre mot Aten. Ved utgangen merker man fort at det er grekere som skal ut å reise. De er høyrøstede, har med seg mye pikk pakk, som om de skal med bussen, og reiser seg og venter i kø lenge før det ropes opp noe som helst.
Vel ombord på et gresk fly, med blide og flinke kabinansatte som serverte oss god mat med et smil, gresk julekake melomakarono, kjempegodt. Vi hadde en stor gruppe med barn og deres foreldre som hadde vært i Tyskland på en håndballturne, og de hørtes! Vi hadde sovet meget lite og Tonia sov seg gjennom den to timer lange turen, men jeg hadde disse familiene foran og bak meg, og de byttet plasser, og ropte på hverandre hele tiden.
På flyplassen i Aten hadde vi tre timers venting og vi var ekstremt trøtte og ganske leie, før vi kom oss på ettermiddagsflyet til Hania. Flyplassen var full av glade reisende på juleferie og det blir aldri kjedelig.

flyet vårt er klart,

Spata hvor flyplassen ligger,

Jeg legger merke til detaljer: Når man skal ombord på fly i Aten, sier de alltid at familier med små barn skal gå ombord etter businessclass. Vel ombord i et Aegaenfly, sier de alltid ladies and gentlemen and dear children.
Vi fikk en julekake, kaffe, te, brus, vann eller jus på denne 30 minutter lange turen! Og alt gjøres med et smil. Jeg sier det igjen: Jeg stemmer Aegaen!
Vi kom tilbake til en nesten tom flyplass, hvor en glad far og mann ventet oss, og en liten svart hund i bilen.
Jeg hadde en flott ferie, men det er deilig å være hjemme igjen. Og seks fly på en uke er mye for en gammel dame med vondt både i hodet, rygg og mage!
Etter 12 timers søvn, var jeg klar for en morgentur med Jack. Tonia sover, hun er på ferie!
Her har vinteren kommet, det er 11 grader, regn og vind i dag. Snøen ligger ganske langt ned, kan knapp sees der skydekket slutter i åsene bak byen.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.