Borino og Kydoni ravinene med fjellklubben EOS

Fra Kydoni ravinen,
Sitter her i stolen min, litt sliten og støl, men lykkelig etter en flott søndagstur med fjellklubben. Vi startet ut fra ravinen Boriano, som ligger ved landsbyen Boriana i høyden over Skines. Veldig nær Hania, ca 45 minutter fra byen. Vi skulle egentlig gått en annen ravine i Kissamos området, men på grunn av det voldsomme regnet som falt der på torsdag, hadde ravinen mye vann og fjellklubben la om ruten av sikkerhetsmessige grunner.
vi starter turen,

her starter ravinen,

gammelt oliventre,

liten stenbro,

Området heter Karanos og ravinen blir ofte kalt det. Den er lett å gå, og utrolig vakker og frodig. Den kan fint gåes i sommervarmen, da den er kjølig hele året. I vinter og vårmånedene er det vann i elven og man blir garantert våt på bena.
Denne søndagen var ravinen uten vann, men glatt og fuktig etter alt regnet på torsdag. Ravinen er godt merket av en lokal forening, og har to gamle jerngruver. Her ble jern utvunnet i mange år.

de gamle jerngruvene,

alpefiolen blomstrer,

spennende gamle røtter,
Vi gikk den ned, deretter fulgte vi elveleiet til stien opp mot Kydoni ravinen som går paralelt. Den er enda villere og vakrere, og du får følelsen av å være i en jungel.

Kydoni ravinen,

dampende mosegrodde stener!
Vi gikk jo oppover, og det var en flott og magisk følelse. Øverst gikk vi gjennom olivenlunder med eldgamle trær, og nettene lagt ferdige til innhøstingen.
klar til innhøstning,

eieren var veldig pratsom!

Vel oppe i landsbyen Karanos, tok vi en liten pause før vi gikk veien nedover til landsbyen Skordalou.
Karanos,

kydoni, eller kvede som det heter på norsk,

kastanjetre,

flott utsikt,
kirken i Skordalou,

utsikt mot elveleiet,

Kydoni ravinen sett fra Skordalou

på vei ned mot elveleiet igjen,

vi følget elveleiet,

blomstrende lier med lyng,
Herfra gikk vi en gammel sti tilbake til elveleiet og fulgte det nesten ned til veien, men vi tok av ved den Botanske parken og der spiste vi og slappet av, før bussen kjørte oss hjemover.
fra den Botanske Parken,

Vi brukte 7 timer, med pauser, men går man bare de to ravinene, tar det ca 2 1/2 time. Neste søndag er det den lette Kallikratis ravinen på programmet. Den går fra Askifos og går paralelt med Imbros ravinen.