Siste byvandring og gatemarked.

Lørdags formiddag, stille her bak kirken hvor jeg bor. Søvnig stemning enda nede på plassen foran kirken,hvor det var folk ute til langt på natt som vanlig på en fredag.Eldre menn spiller tavli, noen drikker kaffe,og enkelte husmødre tar en pause fra marked og handel for å ta en prat med venninner.
Tavlispill på plassen, Jorgos er konsentrert.
Her jeg sitter i gården min denne morgenstunden og skriver, høres bare naboene og humlene som surrer i blomstene våre.
Bak oss derimot, i Minoos gata, er det fullt av folk og liv og røre. Det er lørdagsmarked som vanlig, og fullt liv. Høstens frukter selges, nesten alt er lokalt og plukket idag eller igår!! Dette er tiden hvor druene smaker som best,søtere druer finner du ikke enn i september. Vannmeloner,honningmeloner, lokale pærer og epler, kaktusfrukter pluss alt det vi alltid finner. Herlig marked, deilige dager.
De beste druene,

druer,tomater og squash

honning,pærer,agurker og meloner,

kaktusfrukter,

vannmeloner,

alt du trenger til salat finner du her!
I går kveld hadde vi årets siste byvandring. Fullt oppmøte, masse hyggelige folk med interesse for byen og historien dens. Ja, jeg så forrige uke at det var rekord, den slo vi! Men denne uka plukket vi opp en underveis,han er ikke med på bildet, og mistet seks underveis som ikke ville på taverna. Navnene jeg nevner her er de som spiste med oss. Vellykket ble det.Ute på bastionen var det prøver til en skikkelig metal konsert, så det var høy musikk,og høy stemning. her ser du gjengen!!!De kom fra hele området, i bil og med buss ,noen bor på hotell,andre i egne hus. Hyggelig å treffe så mange blide nordmenn,og hyggelig for folk å treffe andre når de er på ferie.
Fredagsgjengen.
Dimitris(Jimmy) på To Hani med gudsønn utenfor synagogen
Vi tok turen ut langs moloen og fikk en fin tur i det flotte kveldslyset. Det er alltid like spennende å se byen fra denne vinkelen. Vi koste oss som vanlig på tavernaen, og spiste gode mezeer(småretter).her er de som var med så langt: Øyvind,Bjørn,Gunnar,Åse,Egil,Kristian,Karin,Oddmund,Anne-Marit,Jan,Mette,Heidi,Kristin og Hege!Litt trist å avslutte disse turene, har likt det veldig godt Setter i gang igjen til våren. Hvis noen er her utenom dette og ønsker turer, så gi beskjed!!Takk til alle som stillte opp, det var en glede å lære dere litt om Hania.
tre blå menn på vei innover moloen,

et cruiseskip på besøk utenfor havna,

like magisk hver kveld,

gjengen som endte opp på The Well og The Turk.
 Men nå er det litt ferie igjen.Først drar jeg til Loutro med norske venner i morgen.Jeg gleder meg veldig,elsker Loutro. Det blir en rapport når jeg er tilbake.Og så reiser jeg til Norge . Vi har bryllup i familien, og jeg og Jorgos reiser oppover sammen. Han har flyskrekk, men bryllup og en liten gutt som roper på papous(bestefar) på Skype, gjør det lettere. Som du skjønner, det blir dårlig med blogginnlegg utover,men sånn er det bare. God helg, så kan du vente på bilder fra Loutro!!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Nyheter

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.