Retzakas Trial Run 2024

Jeg sitter i gården i Uglehuset, har flyttet ut hit nå, med flere klær og bøker. Rukket en deilig tur i det grønne med hundene, og tenker meg en lang tur alene etterpå. Inne i byen regjerer lille Alex med mor og far. Her er en liten hilsen fra barnebarnet:

På søndag dro jeg på tur til Πλοκαμιανά,Plokamiana, som ligger litt før Ελαφονησι Elafonisi, for å delta i Retzakas Trial Run. Vi dro med buss fra busstasjonen klokka 07, litt tidlig på en søndag, men det gikk jo fint. Vi 25 som kjørte buss, resten kom i egne biler.

Det var en fin dag, litt skyet fra morgenen av, men ingen kald vind. Jeg dro alene, siden Katerina ikke kunne bli med allikevel.
Vi ble satt av i landsbyen og gikk opp til den nedlagte skolen.

Her var forberedelsene i gang.

Det skulle være tre løp, ett på 24 km, ett på 6,8 og ett barneløp. Det var 200 påmeldte til den korte ruten og litt over 100 til den lange.
Først var det avgang for den lange, med lokal musikk:

En halv time senere var det vår tur. Vi kunne gå turene eller løpe dem etter behov. Det var sti i oppoverbakke, ikke lett å løpe, vi var også veldig mange samlet i oppoverbakkene.

Naturen var vakker og stien gikk gjennom landskap med disse jordbærtrærne, hele skråningen var full av dem!! Så vakkert.

Halvveis nådde vi Ρέτζακας Retzakas, et lite vannfall, foss kaller de det her, eller καταρράκτης kataraktis, som det heter på gresk. Her ble vi telt opp og fotografert:

Etterpå var det mest nedover og da løp jeg. Turen gikk over bekker på stier og veier, da måtte man hoppe over eller trå på stener.

der nede rant bekken over veien,

Flott utsikt, tur gjennom flere bittesmå landsbyer med frivillige som delte ut vann, ikke i flasker, men i glass for mindre søppel, og Røde Kors overalt. Veldig bra organisert. Trygt og bra. Deltagere fra 9 år pluss en yngre i bæremeis, og til over 70 og noen hunder var med, både i sekker og i bånd. En riktig familietur.

noen hunder satt i sekker,

andre var med og løp,

veldig svett, men glad,

Nede ved skolen var det musikk hele tiden og noen danset:

fysioterapi

Så var det barneløpet, en god del unger var med i alle aldre:

samlet før start,

en løper fra 24 km og barna kom sammen,

litt stor t-skjorte for en liten pjokk,

Det tok 5 timer før alle løperne fra den lange ruten var kommet i mål. De to siste fikk en feiekost og en sauebjelle som premie da de kom i mål. Alle lo og de tok masse bilder. De hadde gått hele runden og var kjempeglade. Ikke alle fullførte, de ble kjørt tilbake til mål. Jeg liker det når "alle" kan delta, ikke bare idrettsfolk.

Så var det selvfølgelig premieutdelinger:

premier til de tre beste under 18,

Vi fikk mat, kikkertesuppe med pølser, pilaffi-ris med lammekjøtt eller hjemmelaget lokal pasta og pitabrød med kylling, vin, vann og juice. Alt var inkludert i prisen og gratis for besøkende. Det var fullt av folk, og skikkelig bra stemning med levende gresk rock og popmusikk.

Det var levende musikk mens vi spiste og koste oss. Her er en liten video med en sang som en av deltagerne på 24 km løpet sang. Mange hadde dratt hjem her og maten var ryddet bort :

Bussen kjørte klokka 16 og var i byen igjen 17.30. Det var en flott dag og jeg var sliten, men lykkelig da jeg kom hjem til Alex og de andre.

Her kan du lese om fjorårets løp i kaldt regnvær:https://audoymyr.blogspot.com/2023/02/retzakas-trial-run.html