Småprat

 


Jeg er inne i en periode hvor jeg slapper av og reiser litt mellom husene, byen og landet. Lader opp til en sommerferie med barnebarna og barna mine. Det kan jo bli litt slitsomt av og til, så jeg hviler meg på forhånd. Er jo ikke så ung og sprek som jeg en gang var.  Det er jo meningen at jeg skal fly til Norge på mandag og jeg kan jo bare håpe at mitt fly vil gå som planlagt. Jeg er selvsagt urolig for at streiken blant flyteknikerne vil gjøre at mitt fly blir innstilt. Jeg kan ingenting gjøre, jeg MÅ jo heller ikke fly akkurat på denne dagen....

Jorgos har nå flyttet offisielt ut til Maleme for sommeren og da måtte Chanel og kattungene være med. Vi bar kattesengen ut i bilen og det gikk strålende å transportere dem. De beveger seg jo lite ennå.


Chanel var litt nervøs i går, det kommer jo andre katter i gården for å få mat.

Hun kjenner dem fra før, men passer godt på sine små. De kommer til å kose seg her ute i gården i sommer til de flytter til nye hjem. Jorgos jobber med saken.
Chanel med de små i Uglehuset,

En annen søt liten langhåret katt har fått unger i hekken her i gården. Jeg ser dem ikke, men hører dem av og til. Vi får se hvordan det går utover. Håper de to mammaene kommer overens. 

Kattene hjemme i Splantzia er jo vant til å være ute hele dagen og Jorgos kommer innom og mater dem hver dag. Tonia og Dexter kommer ned neste uke og skal bo i huset i hele juli og etterpå kommer både jeg og barnebarna, Stine og Michelle. 

I dag har jeg vært på stranda som vanlig, svømt, lest og drukket teen min. Det blir tur i kveld ved solnedgang. 



Jeg går forresten til en kostholdsekspert og får hjelp til å gå ned i vekt og finne ting jeg kan spise som ikke plager meg. Jeg har allerede gått ned 5 kilo og skal ned 5 til, før jeg finner min idealvekt. Jeg som mange andre sliter med vekten. 70 kilo når man bare er 155, er for mye. Nå føler jeg meg mye bedre og lider ingen nød. Hun bare reduserer inntaket av sukker, og kalorier og setter til mer frukt og grønnsaker i dietten min. Jeg har et ukentlig program hvor både is, kjeks og sjokolade er lov i små mengder og jeg drikker mye vann.



Vi er inne i starten på en hetebølge, den har visst krøpet ned til oss, men jeg håper ikke at det blir for varmt. Personlig holder jeg meg i skyggen i varmen og innendørs midt på dagen. Jeg sitter under et tre på stranda og går tur når det kveldes. Det er det beste man kan gjøre i varmen, holde seg i skyggen og ikke gå rundt ute midt på dagen. Drikke mye vann og gjerne bade ofte og selv sagt ha noe på hodet. Det er ikke lurt å ligge midt i sola hele dagen heller... Lurt å unngå direkte sol mellom 11 og 15, men er man i sola, så bruk solkrem!!

fra turen til stranda i dag,

kveldsstemning i gården,

På lørdag er jeg invitert i en barnedåp. Katerinas sønn Paris skal være gudfar, og det er en stor ting her i landet. Han kan invitere noen gjester og vil gjerne at mamma skal ha selskap. Det blir nok bra.  Lille Mike, som egentlig heter Mihalis Μιχάλης på 18 måneder skal også være med. 

Sommerferien er i gang og skolebarna slapper av. Ferien er jo lang og det er ikke alltid like lett for foreldrene å få kabalen til å gå opp med bare to-tre ukers ferie. Hvis man da ikke jobber i turistbransjen og ikke har ferie om sommeren. Forresten er det mangel på ansatte både i restaurant og kafebransjen og på hotellene. Mange ble jo sagt opp under koronaen og har funnet andre jobber, lønningene er dårlige og arbeidsforholdene ikke alltid like gode. Dette gjelder jo sesongarbeid og mange kommer fra fastlandet til øyene for å jobbe i sesongen, de må også ha et sted å bo.

Det var det jeg hadde på hjertet for denne gangen, ha en fortsatt fin dag uansett når du leser dette, eller hvor du befinner deg.

sommerkveld i byen


sommerkveld på landet





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Aprilsøndag i havna

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Det greske alfabetet.