Tur til Halepa

 


Endelig en solskinnsdag etter flere dager med regn og overskyet vær. Jeg var hos legen i går til kontroll for fibromyalgien og problemene med knærne. Han sa at jeg må gå så mye som mulig, holde meg i form og svømme. Jeg fikk injeksjoner i begge knærne og det hjelper på smertene. Det føles som om jeg har fått en tidlig julegave!

Så i går tenkte jeg at jeg skulle ta turen ut til Halepa og bade der ute. Som tenkt, så gjort. Jeg dro av gårde i solskinn og gikk gjennom Koum Kapi og veien ut til Halepa. 












Nede ved garveriene var det stor forandring siden siste gang jeg var der. Hotellet er ferdig bygget, og både det og et annet bygg har nå kafeteriaer. Fisketavernen har stengt for sesongen og de holdt på med reparasjoner der. 





Så tuslet jeg videre gjennom garveriene og ut til det lokale badestedet, Kouloura. 








Jeg koste meg med medbragt te og kringle og nøt sola. Så fikk jeg meg et herlig bad med de lokale som bruker stedet flittig og kjenner hverandre. De var like glade som meg over en soldag.





Men da jeg fikk kledd på meg, skyet det over igjen. Jeg var lykkelig over å ha fått med et bad og nytt sola.

På vei hjem, gikk jeg en runde i Halepa.



barneskole,


Kretas polytekniske høyskole 


den store Evangelistria kirken

lokalt bakeri













Det er en god blanding av gammelt og nytt i denne bydelen, og mange fine gamle hus fra 1890 årene da Halepa hadde sin storhetstid. Ved siden av ligger små gamle hus og moderne bygg. Mange nye blokker er bygget de senere årene og det er populært å bo i Halepa.











Jeg gikk over hovedveien til flyplassen, og ned i dalen som går parallelt med den. Her er det trapper, en fin kirke, kjøkkenhager med drivhus, og små hus. helt nederst går men opp på hovedveien og så er det å følge bilveien tilbake til Koum Kapi.














veien opp til hovedveien går under denne broen,



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.