Nyheter fra valget og fra byvandring



Fra gårsdagens byvandring,

Valget på søndag var jo både fylkes og lokalvalg, og EUvalg, og det har tatt veldig mye tid å telle opp stemmene.
samme fylkesmann på Kreta,
I flere byer, som Tessaloniki og Iraklio, har det blitt en thriller. Lenge så det ut til at noe ikke stemte, og de telte over stemmene til ordfører igjen. Her i byen, er det to kandidater for neste runde den på søndag.
kommunehuset i Hania,
Den ene Aris Papadogiannis støttes av de konservative Nea Dimokratia ND og den andre Panajotis Simandirakis, av venstrepartiene.
de to kandidatene til 2.runde,
Det er klart hvem som blir sittende i det nye bystyret, men ikke hvem som blir ordfører. Ingen av dem har prøvd dette før, og Simandirakis er veldig ung. Spennende. I Platanias kommune, ble den samme ordføreren sittende, men i Apokoronas blir det omvalg. På øya Gavdos ble en kvinne valgt:
Når det gjelder EU - valget, fikk ND 8 seter, Syrisa 6, KinAl, tidligere Pasok 2,KKE Europakommunister 2 og Hrisi Avgi nynazistene 2 seter.
Siden ND"vant" valget, blir det sannsynligvis nyvalg i juli.
Solange, sveitserinne bosatt i Danmark, Noleen og Tony fra Irland, Brandon og Jessica fra USA.
I går var jeg på en fin byvandring med 5 flotte mennesker fra forskjellige land:
Solanges bilde,

Solange fotograferer,




Vi hadde en meget behagelig runde i fint vær og uten for mye folk i gatene.

Solanges bilde,
Det var jo ekstra hyggelig å ha med Solange som leser bloggen, og hadde gledet seg til å være med. Takk for bildene jeg lånte til bloggen.
 De andre hadde booket turen online. Jeg oversatte for Solange og alle var fornøyde!
Jeg fortsetter byvandringene hver onsdag klokken 18 i de tre sommermånedene, unntatt 26. juni og 3.juli da jeg er i Norge.
Det ble litt misforståelser med mitt siste innlegg. Jeg går ikke Imbrosturer fast, men Doulianaturer på mandager. Vi vil gjerne ha flere med på turene 3.,10. og 17. juni. Gi beskjed hvis noen vil være med!https://www.facebook.com/events/736720853396038/
Dessuten går jeg på Halepatur i morgen klokken 17.00 hvis noen vil være med.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Nyheter

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.