Vinter i Splantzia

vinter i Splantzia,
De siste dagene, har været vært skiftende og jeg har tuslet rundt i nabolaget. Jeg liker jo å bevege meg vet du. Først får du noen mobilbilder fra en tur med Jack ut til fyret mellom regnbyger:




















I går stakk jeg ut alene mellom bygene etter at jeg hadde sett at de startet med å rive ned et gammelt hus oppe på muren her i nabolaget for å gjøre denne delen av muren også tilgjengelig for folk. Denne delen av muren går langs gaten Minoos, hvor gatemarkedet er på lørdager. Her har det vært fullt av hus siden 1923 da flyktningene fra Lille Asia bosatte seg der. Som på den andre siden av bymuren hvor det er blitt så fint å gå. Dette er jo et fortidsminne som må bevares.
Kommunen har fjernet de fleste husene, men et eldre ektepar fikk bli boende i hjemmet sitt og et annet hus ble bygget opp igjen der oppe. Nå er den eldre mannen død, og kvinnen blitt flyttet til en leilighet på gamlehjemmet og huset skulle rives. De fant sengetøy og klær i ett av rommene, så de rev ikke hele huset før i dag, så de hjemløse som hadde bodd der fikk hentet tingene sine.
Her er bildene fra morgenturen:
rivingen i gang,


det andre huset på muren,

kommunens folk og tv tilstede,
Og her er bildene fra ettermiddagen:




































Tilslutt får du noen bilder fra dagens tur i regnvær rundt i nabolaget:



Ektor i regnværet,

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Spilia

Hjemme igjen.

Nyheter

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.