Besøk på legevakten

Agios Georgios, Hanias sykehus,
Jeg sitter her i stolen min, med sterke magesmerter som vanlig. Du som har fulgt med på bloggen i det siste, vet at jeg har slitt lenge med problemer med magen. Etter to måneder med smerter og alle slags tester, fant vi magesårbakterien Heliobakter pylori, og diverse nye problemer med tarmen. Ok, fikk antibiotikakur etter jul, og ble betraktelig bedre, men ikke 100%. Jeg har "klippekort" hos magespesialisten, og han følger meg opp tett.
Jeg ble plutselig så mye dårligere i helgen, og oppsøkte legen mandag kveld. han likte ikke det han fant, og sendte meg opp på sykehuset til undersøkelse.
Et besøk på legevakten kan ta alt fra 3 timer til innleggelse. Jeg ble i 20 timer.
Først må jeg si at jeg skriver om dette fordi jeg tar med hele pakka, min hverdag er både sol og regn, dessuten synes jeg at jeg har noe å fortelle. De som ikke liker sånt, kan bare la være å lese, så enkelt er det!!
Klokken var 22.30 da jeg ankom akuttmottaket på sykehuset. Først kommer du til et kontor hvor de tar blodprøver, blodtrykk osv og sender deg til røntgen. Senere leverer du røntgenbildene på et annet kontor, og VENTER på din tur. Her var det en heller sur, sikkert sliten lege, som avfeide meg med et hva kommer du her for med magesmerter! Du ser vel at vi har veldig mye å gjøre, du må ha voldsom tålmodighet!! Hva mener du svarte jeg, skal jeg dra hjem? Nei, men du har ikke førsteprioritet. Senere fikk jeg erfare at jeg hadde rett som kom, og at legene var vennlige, effektive og flinke.
Vi satt i gangen og ventet til det ble min tur. Jorgos kjedet seg, og vi var kjempetrøtte. Han var inne på mobilen og surfet på nettet, og brukte nesten opp batteriet så klart. jeg liker å betrakte folk når jeg venter i kø, er på et venteværelse hos leger, på flyplasser, osv, en hobby jeg har. Dermed kjeder jeg meg ikke når jeg ikke har lesestoff. Jeg så mange forskjellige menneskeskjebner og typer denne natten, det er sikkert. jeg er av natur et positivt menneske, ser lyse sider ved alt, liker ikke å klage.
Da det ble min tur, ble jeg skikkelig undersøkt først av smilende rolig ung dame, så av en annen smilende indremedisiner. jeg fikk smertestillende intravenøst, og ble klemt på hele tiden. Til jeg dro fra sykehuset hadde 9 leger undersøkt meg!!
De satte klyster på meg siden det ser ut til at tarmene har godt i streik og ikke tømmer seg selv som de skal, og så ble jeg flyttet til en avdeling for korttidspleie. Her lå det mange pasienter på rekke og rad som prøvde å sove litt etter at de hadde ventet og blitt undersøkt de også.
Klokken var 04 da jeg la meg under teppet og lukket øynene. Måtte selvsagt på do hele natten. Har man fått klyster er det jo ingen vei utenom!!
Uten hårbørste, med intravenøst på do ute i gangen hele natten til sykehuset begynte å fylles opp med dagpasienter som ventet på legekontorene og så en trøtt, ugredd gammel dame i krøllete klær. Ja,ja sånn er det på sykehus......
Mobilen var død,av mangel på batterier, og jeg kunne ikke informere Stella som hadde norsktime klokken 9, eller snakke med Jorgos.
De andre som overnattet var en blandet forsamling. en ung jente som også hadde vondt i magen, en 70 år gammel mann med kone som hadde falt av en stol og ikke husket noen ting fra både før og etter, en 93 år gammel kvinne med urinveisinfeksjon som sov hele tiden, en håpløst eldre kvinne fru Daskalaki, som klaget hele tiden,og høylytt, med sin sønn, og på morgenkvisten kom en eldre høyst irriterende mann og startet med å klage. Når kommer legene, når er prøvene mine ferdige, jeg vil hjem!!
Fru Daskalaki, ventet på en lungespesialist og ville hjem fortest mulig. Sykepleiersken kunne ikke svare på når, og da sa hun at hun skulle reise hjem, og ringe til tv-kanalene. Wow, tenk deg hvor interesserte de ville bli i en historie om en kvinne som måtte vente på legevakten!! Den eldre herren forlangte at lyset skulle slås av, det blendet ham. Ja sier fru Daskalaki, det er derfor landet har gått under!!! Godt de hadde hverandre!! Sønnen hennes var veldig flau på sin mors vegne. Mannen som hadde falt, var tålmodigheten selv, behagelig personlighet, og en engel av en kone. Selv hadde jeg sendt Jorgos hjem for å sove klokken 04, og sa minst mulig mellom småsoving og doturer. Klokken 7 kom en ny uthvilt blid pleierske og ble øyeblikkelig fru Daskalakis yndling, hun var stadig borte og godsnakket med henne, riktig smisking, flau sønn igjen.....
Den 93 årige kvinnen ble hentet av ambulanse klokken 8.
Legene kom og gikk hos meg fra klokken 8, og det likte de gamle dårlig. Etterhvert kom legene til de andre pasientene også, og da var de smørblide begge to, og ville øyeblikkelig hjem. Det går jo ikke så fort, papirer må gjøres klare osv. Klaging igjen.....
Jeg ble undersøkt av indremedisinere etter at magen var tømt, men ingen bedring. CT ble bestemt, og jeg fikk en deilig "cocktail" i små urinprøveglass med konstrastvæske til CTen. Vær så god, her er cocktailen din, sa den søte pleiersken!!
Tusen takk sa jeg, nydelig smak og flotte glass dere har her!! Tre deilige cocktailer og to timer senere dukket en portør opp med seng og rullet meg til CT. Jorgos var kommet og fulgte med.
Så fikk jeg beskjed om at CTen var fin, og de kunne ikke gjøre mer for meg. men jeg måtte vente i 1 1/2 time på sykehuset i tilfelle jeg fikk problemer etter kontrastvæsken. Ok, fremdeles med kanyle i armen ( på greske sykehus, er det det første de gjør, og det siste de fjerner). 14.30 går jeg tilbake for å få fjernet kanylen og reise hjem, men den gang ei. De hadde visst funnet sten i urinprøve og i CT en!!
Ny urinprøve, ny venting på urolog. Jorgos dro hjem og jeg ventet. Ny sykepleier, og nye leger etter klokken 15. Stille etter at de klagende hadde dratt, nye pasienter kom og gikk. Endelig kom urologen, veldig liten sten i urinveien, ingen årsak til mine smerter!!
endelig fikk jeg grønt lys, masse prøver å ta med til legen, og en liste med medisiner og ønske om god bedring fra alle. men hvor var Jorgos?? Han kom, vi dro!
Sykehuset er dårlig vedlikeholdt, det er flassende vegger, slitt gulv, feil og mangler på toalettene, osv. MEN legene er flinke, høflige ( de aller fleste, unntak finnes alltid), pleierskene gjør så godt de kan, og det gjøres rent hele tiden også hele natten på akuttmottaket. Underbetalte er de alle sammen. Grekere generelt klager veldig på helsevesenet, og de er ofte sytende når de oppsøker sykehuset, men veldig mange er takknemlige over den hjelpen de får. Som meg. jeg gidder ikke klage på småting som ingen kan noe for eller gjøre noe med. Jeg tar i mot den hjelpen jeg får, og det er mye.
Jeg fikk smertestillende, intravenøst og ble tatt veldig godt vare på.
Jeg dro direkte til min faste magespesialist på vei hjem og han lurte på hva som hadde skjedd, han ventet jo telefon når jeg kom hjem!!
Konklusjonen er at tarmen ikke jobber som den skal, pluss alle andre problemer med magesekken og tarmen som jeg har. Nye tabletter, og ny time i morgen.
Jeg er glad for at jeg dro på sykehuset selv om det tok evigheter, fordi de gjorde alt de kunne, jeg bare lå der. Jeg foretrekker å ligge å bli undersøkt, og få tatt alle slags prøver og resultatene der. Ellers ville jeg ha brukt et par uker på alt dette, og mange penger. På sykehuset betaler du ingenting.
Jeg kan forstå at man som utlending kan få sjokk av det offentlige sykehuset her, at språket er et hinder osv, men selv har jeg og min familie vært inn og ut og fått masse hjelp av fantastiske leger. Ja, det mange materielle mangler, og mangel på personalet, men landet er i krise.
Da jeg kom hjem fant jeg denne rørende beskjeden på tavlen i "skolestuen" min fra stakkars Stella som ikke ble informert og kom som vanlig til norskkurs hos meg klokken 9, hun er jo søt da!!
Jeg prøver å holde motet oppe, men det er litt mye for tiden, og jeg har null energi etter tre måneder med magesmerter og prøver og legebesøk. Men det går nok over bare tarmen avslutter streiken og bestemmer seg for å gi meg fred.
PS. Jeg går på spesialdiett, tar prebiotika og 4 millioner andre gode bakterier i kapsler, spiser fermentert gulrot, yoghurt, surmelk, mastic osv, men er det streik, så er det streik!!




Kommentarer

  1. Hei. Vet du hva som er nettsiden til sykehuset i for eksempel Chania eller Rethymnon? Og/eller nettside på legekontor/akuttleger som kan nås på kveld/helligdager osv? Eventuelt navn på sykehus, leger, legekontor?

    På forhånd takk for svar.

    Mvh

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.