Søndagstur til Zourva

På vei mot Therissos
Siste innlegget før jeg reiser oppover til gamlelandet! Jeg kommer til å legge ut noen julerepriser på Face book siden min mens jeg er borte.
Zourva sett nedenfra,
Sist søndag kjørte vi til Zourva på en liten ettermiddagstur med hundene. Vi kjørte gjennom Agia og Founes, før vi svingte av til Meskla. Her er en midt i appelsinland, eller rettere sagt, sitrusland. Appelsintrær, mandarin, sitron og grapefrukt overalt. Noen avokadotrær også innimellom.
vakkert landskap, med de flotte Lefka Ori i bakgrunnen. Vi kjørte gjennom Meskla med sin vakre kirke, og oppover mot den lille landsbyen Zourva.

Jorgos slapp av meg og hundene, og vi tuslet oppover langs oliventrær under plukking på begge sider, og en flott utsikt både opp mot åsene bak og Zourva.

utsikt til Meskla nede i dalen,

og opp mot åsene,

Vi liker å spise på tavernaen Rizinia også kalt Marias taverna.
Rizinia står det her,

koselig stenhus,
Eieren er en barndomskamerat av Jorgos og hans kone Maria lager herlig mat. Den ligger før man kommer opp til den lille landsbyen.
I Zourva kan man spise på Amalias taverna også. Kjempegod mat og super utsikt! Veldig populære steder for byens befolkning. Også ligger det nære byen.
Stedet var fullt da vi kom. En danseklubb var på tur hit, og de var mange!!






















Vi spiste deilig lam og fikk is til dessert.
Marias gode lammestek,

hjemmebakt kake med is,
denne jenta hører til på tavernaen,

utsikten fra Rizinia mot Zourva,
Jeg er spesielt glad i Zourva og området rundt, med den flotte naturen og alle de eldgamle sypresstrærne. Jeg liker å gå her fra Zourva til Tromarissa som ligger høyere oppe.
vi kjører mellom sypressene,

mot Therissos,

mange geiter langs veien,
Men denne dagen ble jeg kjørt videre over til Therissos og hjem gjennom ravinen ned over mot byen igjen. Therisso var overfylt av biler, folk og busser med skoleklasser fra Aten og Nord-Hellas.
og i ravinen,

De har kjempegode tavernaer og spennende historie så grekere oppsøker stedet når de besøker øya. jeg har skrevet mye både om Zourva, Tromarissa og Therisso i bloggen hvis du vil lese mer, så søk på Google skriv temaet, stedet, og Aud Øymyr, så kommer det opp!!
God jul til alle!! Er tilbake i romjula, så nyttår tar jeg her.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Hjemme igjen.

Spilia

Nyheter

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.