Travle dager.

Høst på Kreta,
Jeg har hatt veldig mye besøk i det siste, hyggelig med selskap fra Norge. Mine venner Sidsel og Kajsa kom fra Moss forrige tirsdag og bodde i Kalives. Vi hentet dem på flyplassen og kjørte dem ut. Koselig pensjonat med tre leiligheter på stranda ved siden av Kalives Beach. Jeg var der på besøk på fredag og da tok jeg noen bilder av leiligheten og pensjonatet Ismini. Dette er navnet på kvinnen som driver det.
koselig pensjonat,

med deilig hage,
De syntes nok etterhvert at hun ble litt ekstra ivrig etter å stikke hodet inn å prate, men ellers var de fornøyde.
fin stue,

sovehems,

sofahjørnet sett ovenfra,

og velutstyrt kjøkken
Vi tuslet litt rundt i området og nøt utsikten over byen. Vi spiste på Ikaros og Il Fournou  og var fornøyde med smårettene der.
en hane fra Kalives,

flott utsikt,

Jorgos med hundene på moloen

På søndag kjørte vi dem til Armeni som ligger like i nærheten, og spiste på koselige Platanos. Her spiste vi et herremåltid med den beste svinekjøtt med soppretten Sidsel noen gang hadde fått. Jorgos kjenner eieren Pavlos, og vi fikk tre desserter der! Spiser du der, anbefaler vi også sumpeteriko grønnsaksrett, helt topp, og loukoumades til dessert. Nyt stedet, roen og maten.
fra Platanos,
Vi kjørte en liten runde om Stilos, der flaskevannet Samaria tappes på flasker fra springvann fra De Hvite Fjellene. Vi stoppet ved festningen Koules (eller Aptera som det også kalles etter den antikke byen som lå her), høyt oppe over Kalami og Kalives. Flott utsikt til hele bukta og Kalives, flyplassen, Souda, fjellene, åsene og Hania. Vel verdt turen opp dit fra hovedveien, hvis du kjører den veien ut av byen.
Koules,

utsikt mot flyplassen,

Jorgos og damene,

Kalives og Plaka,
I dag har vi kost oss nede i havna med kaffe, te på seilforeningens kafe, og mat på Antigoni, fiskerestauranten helt i enden av båthavna.
mye folk på moloen i dag,

fra kafeen,
Antigoni,

vi koser oss,
Nå er de på vei hjem igjen til Rygge med Ryan for siste gang for dem. De er lei seg over å miste denne flyplassen de som bor i Moss.
Vi har også hatt hyggelig besøk av Inger Johanne og Stein som er tante og onkel til min eldste datter Stine. Første gang de kom og de hadde vært på seiltur i Kykladene, kjørt halve øya rundt, og bodd hos venner i Plaka før de kom til byen. Vi var på Vasilikos på lørdag, på en vandring i gamlebyen på søndag og hygget oss veldig. Rart med mennesker man har kjent lenge, det føles godt å være sammen, mimre og skryte av barnebarna!!
Inger Johanne og Stein i Porto Colombo,

kos i gården,

Vasilikos,
Dessuten har Bendik og Elisabeth vært i byen, ( du vet han som syklet fra Bergen til Troulakis Village). Han kunne berette at de samlet inn 66.000 (tror jeg at det var) til forskning på sykdommen Retinis Pigmentosa. Du kan se en video om Bendik her:https://www.facebook.com/groups/106476426077972/permalink/1193691934023077/
Han fikk en utmerkelse som årets utøver i 2016. Sterkt å følge denne familien!
Dessuten har våre venner Inger og Petter med familie vært på en svipptur og de rakk innom hos oss i går!!!
I dag flyr de hjem alle unntatt Bendik og Elisabeth.
Travle dager, men du så hyggelig!!! I morgen er det ny vandring. Kommer det noen tro? Hjetlig velkommen klokken 17.00 hvis du er i byen!!
 Så er det Loutro på meg. Alene fra torsdag til fredag. Jeg skal på husmorferie langt vekk fra undervisning, guiding, folk og trafikk. Vi snakkes.