Hverdager med venner og familie.

Nå lurer du kanskje på hva som skjer siden det ikke har kommet noen innlegg på flere dager. Saken er at jeg har vært opptatt med besøk og korsang og diverse. Dessuten har jeg ett vondt fingerledd som gjør det vanskelig å skrive på maskinen om dagen. Hele kroppen krangler, alle ledd er stive og verker, det er været som gjør det da vet du.
Gro, Michelle, Sidsel og Kajsa i gården,
Jeg fikk en melding på min Facebookvegg i går kveld, eller natt. Jeg så det etter å ha blitt gjort oppmerksom på det av gode venner. Siden jeg ikke lever på facebook, tok det litt tid før jeg så det. Det gjaldt byvandringene mine og at jeg ikke har guideutdannelse eller deler ut kvitteringer( betaler moms). Helt korrekt det, jeg burde vært organisert bedre, og betalt moms. Jeg jobber helt ærlig med saken, for jeg vil gjerne ha sakene iorden. Liker ikke et opplegg uten noen i ryggen. Saken er at jeg begynte med dette etter forespørsel fra en bloggleser, og takket ja til forslaget. Jeg går litt når jeg er i byen og har overskudd. Noen ganger kom det to, tre eller ingen. Mine inntekter av dette er uansett under det skattefrie og det er ikke ulovelig å gå på vandringer uten guideutdannelse. I det siste er oppmøtet blitt veldig stort, og noe må jeg gjøre med dette så klart. Tusen takk til alle som støtter opp om det, og meg og kommer igjen og igjen på tross av at det er svarte penger!! Går klokka seks i dag også, og så to ganger i oktober. Etter det vet jeg ikke, vi får se..... Jeg er uansett overveldet av positive responser og støtte. Takk alle sammen, det er tydelig et behov for disse vandringene, men jeg orker ikke gå hele året hver uke. Har en helse å ta vare på, og familie.
på byvandring, bildet tatt av Anne Liandri,


Gro har kommet og vi hygger oss, bader, spiser, drikker og koser oss. Vi hadde vært nede i Koum Kapi for å bade i trappen. Da vi rundet hjørnet ved Sabbionara, hadde den toetasjes røde turistbussen kjørt seg fast! Den skulle ut til Koum Kapi, men en idiot ( minst), hadde parkert en liten varebil oppå de røde merkene som sier ikke parker her!!! Bussen kunne heller ikke svinge opp Minoosgata, der en annen idiot hadde parkert helt feil. Bak bussen hadde det laget seg en lang kø med biler. Dette er den eneste veien ut av gamlebyen, de andre gatene er stengt for trafikk. Sjåføren irritert, køen uttålmodig og turistene frustrerte. Gro gikk forbi senere, bussen sto der, turistene hadde nok gått av, og bilene tok andre veier. Hva gjør man?? Parkerer riktig!!
ved Sabbionara,
Sidsel og Kajsa kom til byen mandag og dro igjen i går ettermiddag. Vi badet i trappen, spiste her i gården og på mandag deltok jeg også med en liten øl. De hadde satt seg i Daligianni gata den med minareten som ligger rett bak Agora.
blide damer i byen,
 Dette er jo en gågate full av spisesteder som grekerne elsker. God mat, koselige omgivelser og greie priser. Du vet når det ikke er innkastere betyr det at de lever av at folk kommer igjen. Åpne hele året også disse stedene.
på Onirodromio,

fra Kibar lenger nede i gaten,

Daligianni en mandagskveld i september,

god mat og bra stemning,
Sidsel og Kajsa er Hellasvenner og besøker Kreta flere ganger i året. Vi er gamle venner, og jeg setter alltid stor pris på at de kommer. Sidsel er hun skyggetyven vet du!!!




























Tirsdag badet vi i trappen alle fire. Vindstille, blå himmel, men skyer i horisonten og i fjellene, det regnet nok andre steder ja. Trappen er full om dagen, vi har hatt flotte vindstille varme dager, på tross av noen byger nå og da.
de lokale og turister bruker badetrappen enda,

skyer i fjellene,

og i horisonten,

Etterpå koste vi oss her i gården med briam, en god grønnsaksrett, Gro, Sidsel, Kajsa, Michelle og jeg. Jorgos var på motorsykkletur. Så var det å ta farvel igjen da vet du, mange avskjeder etterhvert fra april og til langt ut i oktober. Laaang sesong her.
badetøy til tørk etter badet i trappen,
Som før nevnt så var jeg og Katerina på korøvelse i går kveld. Tok med kameraet, her ser du de andre i aksjon. Lite, enkelt og hyggelig!!
liten gruppe, men god stemning og fine greske sanger,

Katerina synger,

og Kostas spiller gitar.
Ha en god dag videre, du hører fra meg med bilder av glade vandrere og annet....

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Hjemme igjen.

Spilia

Nyheter

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.