I feriemodus.

Fint å sitte i en kveldsstund, Ta Halkina.
Mandag idag og helgen er over. Jeg er i gang med undervisning igjen ,min venninne Irene reiste hjem til Sverige i går, og jentene mine dro av gårde til vårt elskede Loutro. Stillheten senker seg over huset, og jeg tenker. Hva tenker jeg på? Jo, hvordan folk forandrer seg når de er på ferie. De setter seg i feriemodus, og reagerer langsommere. Uannsett om du er på hytta, er hjemme eller har reist vekk. Det å bare sitte med bena i vannet, lese ut en bok ,ha tid til hverandre.Spasere istede for å gå fort, se seg om....
Jeg studerer ofte folk som går forbi mens jeg svømmer i Koum Kapi. Hvem er på ferie og hvem er fastboende? De fastboende går med raskere skritt mer målbevisst, på vei til eller fra ett eller annet, mens ferienerende går langsommere. Ser seg rundt,stopper opp, fotograferer og er generellt mer avslappede. Når man selv har folk på besøk, kommer man litt inn i dette modus,om enn bare for litt.
Tidlig kveld på Vassilikos,
Selv har jeg jo hatt besøk nå, og gjordt ting i ferietempo med Irene. Lørdag kveld satt vi på Vassilikos tidlig på kvelden. Vi kikket på folk som gikk forbi, ferierende grekere, utlendinger og fastboende.Det var ekstremt varmt, ikke noe vind. Mye folk og fin stemning i denne delen av havna (båthavna i enden av havna i Hania). Så tuslet vi videre rundt, fant en båt som het Irene II og beundret fyret. Vi var innom en utstilling i moskeen, og kikket i butikker. Irene nøt ferien og jeg hang på. Så mye folk fra alle verdens kanter som samles her i sommerhalvåret!!!
mye folk i feriemodus på byen,


fra utstillingen i moskeen,
Ikke alle tar hensyn til andre når de er i feriemodus. På fredag så jeg ett ungt svensk par i byen i bikini og badebukse!! De var fullstendig uberørte og avslappede, men det er ikke ok.Dette ser man mye på Sørlandet også, ikke særlig hyggelig. Eller toppløse 60åringer som går opp og ned langs stranda i Agia Marina, huff,ikke noe hyggelig syn for alle andre. Du skjønner nok hva jeg mener.Hva er ok,og hva ikke? På stranda på Loutro står det ett skilt: No topless. På Maramara stranda : No nudists.
Tenk deg om før du klær av deg. Er det en nudiststrand,fint. Er det en avsidesliggende strand med andre toppløse 60 åringer,ok. Men ikke bikini i en travelbygate, ikke toppløs der alle bader og arbeider og ikke nakenbading der det ikke er nudiststrand. Hvis alle tok mer hensyn.....
Ikke sitt ute på balkongen din hele natta og drikk og syng og le på hotellet eller hytta, det er IKKE ok for naboen som også er på ferie men vil sove om natten.
Nea Hora søndag kveld,

nok av folk,

selvom turistene har gått hjem tidligere,

den beste tiden for ett bad.
Lista er lang men vi stopper her. Fint med ferie,men ta hensyn....
Nea Hora er vår bystrand der var jeg i går til ett kveldsbad. Stranda var full av grekere,naboer og ferierende. Etter seks er det levelig ,etter sju enda bedre!!! Sommerferien er på hell for greske skolebarn og de nyter stranda for fullt om dagen. Om to uker er det tilbake til skolebenken igjen.
Nea Hora klar for kveldsinnrykk.
Byvandring på fredag igjen, les info i bloggen fra 17.8 . Kan jo ikke bare skrive om dette, folk blir lei!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.