En siste julirapport fra Hania.

Hei på deg! Jeg sitter her i gården min og snekrer sammen en siste blogg før ferien min i Norge.En siste stemningsrapport og litt nyheter.
Byens duer sitter på ledninger og hus på 1866 plassen og følger med!!
Som du kanskje husker har jeg en elev Athina, hun har gått hos meg i halvannet år. Athina jobber i en gullsmedbutikk i skinngata, i Halidon enden. Hun jobber uten mer en en fridag i måneden som vanlig er i turistbransjen(hvis man da har fri i det hele tatt), med lav lønn,men hun smiler like mye. Hun er fornøyd med sin egen norsk, får brukt den endel her,og blir så glad når jeg kommer forbi. Athina har fremdeles en lang vei til en bedre uttale,men vi jobber hardt med saken. Hun kommer til meg hele året, og elsker å lære språket mitt.
Athina på jobb.
Jeg og søster Gro var ute på byen en kveld i forrige uke. Da satte vi oss på Faka som ligger helt nederst i Daskalogiannigata (dvs. gata bytter navn helt nederst), ved Neoria skipsverftene. Her var det sang og musikk,med moderne greske sanger som jeg kunne godt.
Faka er en stille hyggelig taverna,

med levende musikk de fleste kvelder,
Vi koste oss, og nøt kvelden og roen her. Faka er en av byens eldste tavernaer, og jobber mest med lokalbefolkningen og er åpen hele året. Her får du enkel god mat og god service. Faka betyr forresten felle mest brukt som navnet på musefelle.Jeg anbefaler stedet på det varmeste.


og god mat,

Gro koser seg.
Husk at det lureste er å spise der grekerne spiser,og å bestille litt av hvert av smårettene på disse stedene.Spør om hjelp til å bestille, de anbefaler og forklarer så gjerne hva de har på menyen. Typisk turistmat finner du nok av på steder som Platanias,Ag.Marina, til venstre i havna etc. Husk at grekere drar sjelden til Platanias for å spise, Agia Marina har en del ok steder siden grekerne bader der. Vær obs,bruk hodet og få deg noen gode opplevelser.Og drikk vann av kanne,ikke nødvendig med flaskevann, på disse stedene er også husets vin det vi bestiller, og hvorfor ikke prøve gresk øl?
Vi koser oss på Neon.

I går hadde min venninne Katerina fødselsdag. Hvis du tror at ingen grekere feirer fødselsdager,tar du feil. De feirer både navne og fødselsdager!!
Serbisk familiebesøk,

Victor og kusine Sania,

Katerinas sønn Paris med venninne Nadia dukket opp!
Vi avtalte med Zana å treffes på Neon i havna der Ivan jobber. Hun har besøk av søster og niese fra Serbia, jeg har min søster her, og så hadde Katerina fødselsdag, så vi syntes det var en god idé og møtes.
Som du ser av bildene koste vi oss veldig.Det ble et internasjonalt treff kan man si. Vi skravla ivei på mange språk,gresk,engelsk,norsk og serbisk og stemningen var upåklagelig. Zanas søster forstår bare serbisk, men hun overlevde hun også.
Liv og røre i havna,

Valentina på plass i vannkanten.
Vi hadde en deilig bris fra sjøen også. Havna var som vanlig full av folk fra alle land og verdensdeler på en kveld som denne. Valentina var på plass med tegnesakene sine, og Ivan serverte,mens Victor nøt dameselskapet. Han sjarmerte Gro i senk ,på engelsk vel og merke!!
I kveld skal det være en tilstelning får de ti roerne som rodde den selvlagede flåten fra Kithira til Hania på 48 timer her om dagen. Den skal holdes på seilklubbens kafé innerst i båthavna klokka 20.30, med taler og bilder om turen og gammel teknikk av seiling tusenvis av år tilbake i tid. Jeg skrev om dem på søndag den 20.
I morgen klokka 14 seiler det tre båter ut fra havna mot vest hvor Cape Ray ligger og destruerer Syrias kjemikalier. De vil bare markere sin motvilje og dype engasjement.
Ingen venter at noe blir stoppet nå såklart.Demonstrasjonen utenfor basen i Marathi i helgen gikk greit, og det var mange som støttet den.
Tilslutt, hesten som jeg også skrev om i søndagens blogg, lever i beste velgående og gjør jobben sin som normalt. Her fra torvet i Splantzia.
Ja, da var det nok for i dag,du får ta litt ferie fra bloggen min. Hvis du vil lese om fine steder å besøke på Kreta, steder å spise eller turer å gå, så kikk i bloggen. Jeg har vel skrevet om det meste,og håper du kan lese litt av det du ikke fikk lest til nå.
Vi snakkes!!!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Aprilsøndag i havna

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag