Småprat og de siste store nyhetene.

Februar fjell.
Hei, på deg tre ord på snei og februar er snart på vei.
Hva skjer i Hellas om dagen lurer du kanskje på. Vel det er kandidater til kommunevalg som figurerer i nyhets bildet. Hvem stiller for hvilke parti, og hvem stiller som uavhengige. Ganske spennende å følge med på. Om en litt trist som sånne som meg som er utlending fra land utenfor EU. Vi får nemlig ikke lov til å stemme her. Ved det forrige kommunevalget for fire år siden ble det bestemt at alle fra EU medlemsland + EØS landene kunne får stemme ved kommunevalg. Vi som er i EØS, (Norge, Sveits, Liechtenstein og Island), kunne stemme hvis vi hadde riktig oppholdstillatelse.Det hadde ikke jeg, jeg hadde en fra politiet, og fikk beskjed om at den måtte være fra utenriksdepartementet. I år har de plutselig forandret loven, og INGEN utlendinger kan stemme med mindre du har statsborgerskap. Siden Norge tillater bare ett statsborgerskap har jeg ikke gresk. Dette med oppholdstillatelse er en lei historie. Etterat jeg giftet meg for 23 år siden fikk jeg beskjed om at jeg ikke trengte lenger, hadde alltid gyldig oppholdstillatelse (OT)før det.
Så skulle barna ha gresk pass, og vi måtte begge underskrive.Hadde jeg papirene iorden? Loven var endret og alle fra EØS måtte ha OT, så jeg fikk meg en får 5 år.
Her om dagen skulle jeg forandre telefonselskap, og ble bedt om OP!
Men tilbake til den nye loven, det er stor ståhei i landet , og det er klaget inn for høyesterett og jeg vet ikke hva. Alle sier det er fordi utlendingene ikke vil stemmer på regjeringen, men mer rødt. Vi får se hvordan det går.Helt feil spør du meg. Jeg har bodd i 31 år i Hellas med papirene iorden og kan hverken stemme eller stille til valg! Skal holde deg orientert.
Forresten så flyttet studenten inn i huset til Polytekniske skolen igjen, vi får se hva som skjer.....
Helsevesenet er i store problemer også om dagen, De har stengt legesentrene hvor vi fikk gratis behandling alle vi som er i EOPYY, og skal visstnok åpne med nye leger og nytt navn om ca. tre uker! Stor ståhei, hva skjer?
Det stengte EOPYY legesenteret i Hania.
Alle som er sykeforsikret gjennom jobb eller trygd, har et nummer såkalt AMKA med dette kan vi oppsøke leger som samarbeider med EOPPY(de fleste) og betale fra 10-20 euro,og får medisiner for 25% av prisen. Dette er vanlig og har alltid vært sånn, bare at før betalte vi ikke legene.
Hellas har alltid hatt et bra system for dem som har hatt sykeforskiring, før kalt IKA, eller Dimosio.Jeg har alltid blitt behandlet av gode spesialister ,gratis for alle mine skavanker,og det er mange. I dag må jeg betale litt, men jeg har råd til det. Jeg har også ligget på sykehus mange ganger og lenge.Og alle i min familie, det er mangel på sykepleiere, ellers er alt bra og legene flinke.
Hania sykehus Agios Georgios bakenfor byen.

Den private Tsepetis klinikken. 

Hania legesenter, her får du tatt alle prøver, røntgen, MMR,CT osv.

Privat kirurgisk klinikk, du får støtte hvis du har AMKA.

Jeg er lei av all sytingen om det greske helsesystemet.Vi kan gå til hvilken som helst lege når vi vil, og behøver ikke vente i evigheter.Men vi lurer på hva som blir forandret nå.....
Mer om det en annen dag.

Hils på marihøna.
Våren er her, fugler synger, marihønene er her og hundene gleder seg over grønt gress mens vi har det. Vi har hatt lit regn i vinter , men mars pleier komme med skiftende vær. Martis, gnartis , sier de her, Mars er ustabil. April narrer osv.
En rødstrupe på vei mot nord.

Lager nydelig fuglesang og sitter i to sekunder.
Utenfor kontoret til Artemis Sorras som vil redde Hellas!

Noen blir her året rundt som spurvePetter.
Se her hva for et kontor som har dukket opp:
En Kyprioter sier at han har 600 millioner osm han vil gi den greske stat for å betale gjelden, men de sier nei. Hallo,eget kontor, vil han inn i kommunestyret rundt omkring? Ingen kan svare meg......
Vi er skremt av USAs planer om å dumpe Syrias kjemiske våpen i havet sør for Kreta.
Og, min elev Manolis kom med en fin oversettelse i dag : fast jobb- raskt arbeid som i fast food- rask mat! Vi lo så vi gråt.
Snakkes



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.